Bułgaria – strategiczny partner chińskich producentów samochodów w Europie

1 godzina temu

Bułgaria: nowe centrum chińskiej ekspansji motoryzacyjnej

W listopadzie 2025 roku w Sofii odbył się szczyt chińsko-bułgarskiego przemysłu motoryzacyjnego, podczas którego przedstawiciele obu stron potwierdzili wzajemne głębokie uzupełnianie się kompetencji technologicznych i przemysłowych. Z jednej strony – chińskie innowacje w zakresie pojazdów elektrycznych (EV), akumulatorów i systemów autonomicznej jazdy, z drugiej – rozwinięty bułgarski łańcuch dostaw, lokalna obecność na rynku europejskim i niskie koszty pracy wykwalifikowanej kadry.

W rezultacie Bułgaria gwałtownie staje się kluczowym hubem dla chińskich marek dążących do trwałej obecności w Unii Europejskiej.


Dynamiczny wzrost przemysłu motoryzacyjnego w Bułgarii

W ciągu ostatniej dekady bułgarski sektor motoryzacyjny przekształcił się z marginalnego w strategiczny:

  • Udział w PKB: wzrósł do 10–11%,
  • Liczba firm: z 30 w 2012 roku do ponad 380 obecnie,
  • Zatrudnienie: z mniej niż 9 000 pracowników do 85 000+,
  • Centra badawczo-rozwojowe: od 1 do 38,
  • Zdolności produkcyjne: dziś obejmują pełny montaż pojazdów, jak i produkcję komponentów.

Ten rozwój uczynił kraj atrakcyjnym partnerem dla chińskich koncernów, które poszukują legalnej i efektywnej bramy do rynku UE – zwłaszcza w obliczu rosnących ceł antydumpingowych na importy bezpośrednie z Chin.


Great Wall Motors: pionier w UE

Great Wall Motors (GWM), która weszła na rynek bułgarski już w 2011 roku, zainwestowała w wspólną fabrykę z lokalnym partnerem w 2012 roku – stając się pierwszym chińskim producentem z seryjną produkcją w Unii Europejskiej.

Zakład w Bułgarii może:

  • montować siedem różnych modeli jednocześnie,
  • produkować do 50 000 pojazdów rocznie,
  • dostosowywać się do europejskich norm emisji i bezpieczeństwa.

Dzięki tej obecności GWM unika nie tylko barier celnych, ale także wzmacnia postrzeganie marki jako „lokalnej”, a nie „importowanej”.


Rozszerzanie współpracy: Dongfeng

Kolejnym graczem jest Dongfeng Motor, współpracujący z bułgarską China Motor Company (CMC), założoną w 2021 roku. Wspólnie wprowadziły 26 modeli – od benzynowych, przez hybrydowe, po całkowicie elektryczne – dostosowanych do lokalnych preferencji i przepisów.

Ta elastyczność pozwala chińskim markom szybko reagować na zmiany rynkowe, np. na przyspieszoną elektryfikacje motoryzacji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.


Synergia technologiczna i strategiczna

Podczas spotkania Liu Wenji, wiceprezes Chińskiego Stowarzyszenia Dealerów Samochodowych, podkreśliła, iż chińskie technologie stają się standardem w całej Europie:

  • Europejskie marki korzystają z chińskich akumulatorów, systemów napędowych i systemu do ADAS,
  • Chińskie EV dominują wśród najtańszych i najlepiej wyposażonych pojazdów nowej generacji,
  • Bułgaria oferuje nie tylko produkcję, ale także dystrybucję, serwis posprzedażowy i adaptację do lokalnych warunków.

Obie strony rozważają:

  • stworzenie regionalnego systemu synergii przemysłowej,
  • wspólną ekspansję na rynki Europy Środkowo-Wschodniej i Azji Środkowej,
  • harmonizację procedur certyfikacji, testów bezpieczeństwa i standardów serwisowych.

Przyszłość: zielona transformacja i przemysł 4.0

W kontekście europejskiej zielonej transformacji i rewolucji w mobilności, kooperacja chińsko-bułgarska ma potencjał, by stanowić nowy model integracji przemysłowej na pograniczu Azji i Europy.

Bułgaria staje się nie tylko platformą montażową, ale też centrum innowacji – gdzie chińskie technologie napotykają europejskie wymagania, tworząc rozwiązania globalnie konkurencyjne.


Źródła:

  1. People’s Daily Online – Bułgaria staje się kluczowym europejskim centrum dla chińskich producentów samochodów, http://finance.people.com.cn/n1/2025/1201/c1004-40614833.html
  2. Bulgarian Automotive Industries (BAI) – Annual Industry Report 2025, https://bai.bg
  3. Great Wall Motors – Europe Strategy Update, November 2025, https://www.gwm.com
  4. European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) – China-EU Automotive Supply Chain Integration, October 2025, https://www.acea.auto

Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny

e-mail: [email protected]

Redakcja: Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału