"Budowa nowej twierdzy w Eurazji"

grazynarebeca5.blogspot.com 2 godzin temu

Autor: Tyler Durden

sobota, sie 02, 2025 - 05:25 AM

Autor: Sean Ring za pośrednictwem DailyReckoning.com,

Przez ponad sto lat dwaj nieżyjący już doradcy kształtowali sposób, w jaki wielkie mocarstwa postrzegają świat.

Z jednej strony mamy Alfreda Thayera Mahana – amerykańskiego oficera marynarki wojennej, który wierzył, iż potęga morska decyduje o globalnej supremacji. Według Mahana, kontrolowanie oceanów oznacza kontrolowanie handlu. jeżeli kontrolujesz handel, kontrolujesz bogactwo. jeżeli kontrolujesz bogactwo... Cóż, rozumiesz, o co chodz.

Po drugiej stronie jest Halford Mackinder, brytyjski geograf, który twierdził coś dokładnie przeciwnego. Zapomnij o morzach, powiedział. Ktokolwiek kontroluje "Wyspę Świata" – Eurazję – kontroluje świat. Liczą się linie kolejowe, rzeki, rurociągi i imperia lądowe. Nie fregaty i lotniskowce.

Mahana i Mackindera nie ma już wśród nas, ale ich idee przez cały czas wpływają na dzisiejszy świat.

A my obserwujemy, jak to się rozwija.

To świ.

at Mahana... Na razie.


Stany Zjednoczone i Wielka Brytania – duchowe dzieci Mahana – od dawna czerpią korzyści z porządku opartego na oceanach. Panowanie nad falami budowało ich dobrobyt i potęgę. Imperium Brytyjskie miało zasięg morski. Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych patroluje w tej chwili wszystkie główne szlaki morskie. Dolar króluje, ponieważ ropa, surowce i handel osadzają się w dolarach. Ten świat – świat Mahan – jest powodem, dla którego Amerykanie żyją jak królowie, podczas gdy potęgi lądowe, takie jak Rosja i Chiny, spędziły dziesięciolecia na nadrabianiu zaległości.

Ale świat Mahana ma swoje granice. Zwłaszcza, gdy starasz się trzymać rywali w swoich.

To jest dokładnie to, co Stany Zjednoczone próbowały zrobić z Chinami.


Historia Chin


Pierwszy i Drugi Łańcuch Wysp – ciągnący się od Japonii przez Tajwan i Filipiny po Guam i Indonezję – są jak morskie kraty więzienne otaczające Chiny. Uniemożliwiają one Pekinowi przekształcenie marynarki wojennej w globalną siłę i ograniczają jej dostęp do otwartego Pacyfiku. I nie jest to przypadek. Taka jest polityka USA.

Co więc zrobiły Chiny?

To proste: obrócili się w kierunku lądu. Stąd Inicjatywa Pasa i Szlaku. Chińczycy rozumowali, iż jeżeli Amerykanie i ich sojusznicy mogą zdominować morza, to odpowiedzią jest dominacja na lądzie. Porty, linie kolejowe, drogi, rurociągi, suche doki, światłowodowe i sieci energetyczne. Nie tylko w Azji, ale w całej Eurazji, na Bliskim Wschodzie, w Afryce, a choćby w Europie.

To, co Mackinder nazywał kiedyś "Heartlandem", teraz staje się placem budowy finansowanym przez Chińczyków.


Historia RosjI


Jest też Rosja.

Po inwazji na Ukrainę w 2022 r. Zachód uderzył w Moskwę wszelkimi sankcjami, jakie mógł wymyślić. Żadnych dolarów. Nie ma euro. Nie jest to szybkie. Brak części do zbiorników. Brak chipów półprzewodnikowych. Nie ma wygodnych forów w Davos. W efekcie Zachód próbował zerwać więzi Rosji z gospodarką światową. Odetnij go od systemu opartego na oceanie.

A jak zareagowała Rosja?

Zdecydowali się na Mackindera. O energetyce lądowej. Konkretnie na rzekach.

Jeśli obejrzycie film na YouTube "Jak Rosja planuje rządzić Eurazją dzięki rzeki" – a gorąco do tego zachęcam – przedstawia on plan Moskwy dotyczący budowy wewnętrznej sieci rzek, portów i połączeń kolejowych, które integrują cały ląd Eurazji. Rzeka Wołga. The Don. The Ob. The Lena. Nie są to nazwy, które zwykle kojarzymy z globalnym handlem, ale może powinniśmy.


Stolica Chin i geografia Rosji.


To, co się wyłania, to strategiczny mariaż między chińskim kapitałem a rosyjską geografią.

Człowiek ma pieniądze i ambicje. Drugi ma terytorium, rzeki i pilną potrzebę pozostania istotnym. Razem kładą podwaliny pod nową infrastrukturę kontynentalną – taką, która jest w dużej mierze odporna na amerykańską marynarkę wojenną, unijną biurokrację i jakiekolwiek sankcje, jakie Biały Dom wymarzy w następnej kolejności.

Zastanów się, co to oznacza.

Powstaną nowe korytarze handlowe z Chin do Europy, omijające Cieśninę Malakka i Kanał Sueski. Rosyjskie porty rzeczne będą zasilać chińskie linie kolejowe do Kazachstanu, Iranu i Turcji. Będą miały rurociągi, których grupy przewoźników nie mogą zablokować. Ich cyfrowa infrastruktura przebiegała przez zaprzyjaźnione stolice, a nie przez Dolinę Krzemową czy Brukselę.

Świat Mackindera. Zbudowany na widoku.


Potencjalne wyniki


Dokąd to zmierza?

Scenariuszy jest kilka.

  • Scenariusz A: współistnienie. Mocarstwa oceaniczne utrzymują dominację w handlu morskim, ale system eurazjatycki staje się poważnym, funkcjonującym uzupełnieniem. Otrzymujesz wielobiegunowy świat logistyki – statki i porty spotykają się z pociągami i rurociągami.

  • Scenariusz B: Dominacja Eurazji. Trasy lądowe stają się szybsze, tańsze i bezpieczniejsze. Europa, zmęczona amerykańskimi wykładami, przymila się do Azji poprzez rosyjskie i chińskie powiązania. Morski Zachód zaczyna przypominać stary system. Przyszłość jest w głębi lądu.

  • Scenariusz C: konfrontacja. USA i Wielka Brytania zaczynają sabotować, nakładać sankcje lub podważać eurazjatyckie projekty. Pomyśl o eksplozjach rurociągów, wojnach zastępczych, ukierunkowanych sankcjach na węzły Pasa i Szlaku. Robi się brzydko.

  • Scenariusz D: synteza. Wszyscy akceptują fakt, iż świat działa teraz na wielu systemach. Morze i ląd. Sankcje i swapy. Kolej i żagle. Musisz zabezpieczyć swoje szlaki handlowe, tak jak zabezpieczasz swój portfel.


Zakończyć


Na razie świat Mahana przez cały czas rządzi. Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych nie ma sobie równych. Dolar jest przez cały czas królem. Ale w Heartlandzie się porusza. Mocarstwa lądowe skończyły z grą w obronie. Budują rzeki, tory kolejowe, drogi – i robią to bez pytania Waszyngtonu o pozwolenie.


A jeżeli im się to uda, Mackinder może w końcu śmiać się ostatni.

Nawet jeżeli większość Amerykanów przez cały czas nie ma pojęcia, kim był.



Przetlumaczono przez translator Google

zrodlo:https://www.zerohedge.com/

Idź do oryginalnego materiału