Podczas tegorocznego Bridgestone World Solar Challenge (BWSC), który odbędzie się w dniach 24-31 sierpnia w Australii, firma Bridgestone po raz pierwszy dostarczy opony z technologią ENLITEN zawierające ponad 65% materiałów z recyklingu i surowców odnawialnych. Nowe ogumienie trafi do 33 zespołów z 17 krajów, wspierając zrównoważony rozwój i innowacje w mobilności przyszłości.
BWSC to najbardziej prestiżowe na świecie zawody pojazdów solarnych. Uczestnicy mają do pokonania 3000 km przez australijskie bezdroża, korzystając wyłącznie z energii słonecznej. Bridgestone jest głównym sponsorem wydarzenia od 2013 roku.
Nowe materiały z recyklingu w oponach ENLITEN
Na potrzeby BWSC 2025 Bridgestone zastosował w oponach odzyskaną sadzę techniczną (carbon black) oraz stal z recyklingu, opracowane we współpracy z ENEOS, Nippon Steel Corporation oraz Sanyo Special Steel Co., Ltd.
Firma od 2022 r. prowadzi intensywne prace nad chemicznym recyklingiem zużytych opon. W 2023 r. w Bridgestone Innovation Park w Tokio uruchomiono pilotażową instalację odzysku materiałów. Tegoroczne opony to pierwsze produkty, w których wdrożono efekty tych działań.
Od tego roku w oponach zastosowano również stalowy drut bead wire wykonany z odzyskanej stali, przetwarzanej w piecach elektrycznych Sanyo Special Steel i walcowanej przez Nippon Steel.
Wydajność i ekologia – technologia ENLITEN
Opony na BWSC 2025 bazują na technologii ENLITEN, która łączy wysoką efektywność energetyczną z niskim śladem węglowym. Nowe opony cechuje:
- niski opór toczenia,
- trwałość,
- lekka konstrukcja,
- odporność na przebicia.
Dodatkowo, we współpracy z Teijin Aramid, zastosowano nowy materiał aramidowy Twaron® z zawartością składników pochodzących z recyklingu.
Logistyka z ograniczeniem emisji CO₂
Bridgestone zadbało również o ograniczenie emisji związanych z transportem opon na BWSC. Dzięki współpracy z DHL i wykorzystaniu rozwiązania GoGreen Plus, opony zostaną przewiezione z użyciem zrównoważonego paliwa morskiego, co pozwoli zredukować emisje CO₂ choćby o 85% w całym cyklu życia paliwa („Well-to-Wake”).
Przegląd BWSC 2025
- Data: 24-31 sierpnia 2025
- Kraj-gospodarz: Australia
- Start: Darwin
- Meta: Adelaide
- Organizator: South Australian Motorsport Board (SAMSB)
Klasy rywalizacji:
- Klasa Challenger – wyścig na czas, 29 zespołów (Bridgestone wspiera 25 zespołów),
- Klasa Cruiser – pojazdy użytkowe, 8 zespołów (Bridgestone wspiera wszystkie),
- Klasa Explorer – pojazdy niespełniające wymagań klas głównych.
- ORLEN inwestuje w szkocką technologię recyklingu plastiku. Cel: mniej odpadów, więcej surowców
- Tylko 15,9% odpadów poddanych recyklingowi – NIK alarmuje o ryzyku kar z UE
- Vattenfall ma pomysł na drugie życie turbin wiatrowych – narty i domy z recyklingu
Źródło: Bridgestone