Bridgestone World Solar Challenge 2025 na oponach ENLITEN z materiałami z recyklingu

enerad.pl 2 dni temu

Podczas tegorocznego Bridgestone World Solar Challenge (BWSC), który odbędzie się w dniach 24-31 sierpnia w Australii, firma Bridgestone po raz pierwszy dostarczy opony z technologią ENLITEN zawierające ponad 65% materiałów z recyklingu i surowców odnawialnych. Nowe ogumienie trafi do 33 zespołów z 17 krajów, wspierając zrównoważony rozwój i innowacje w mobilności przyszłości.

BWSC to najbardziej prestiżowe na świecie zawody pojazdów solarnych. Uczestnicy mają do pokonania 3000 km przez australijskie bezdroża, korzystając wyłącznie z energii słonecznej. Bridgestone jest głównym sponsorem wydarzenia od 2013 roku.

Nowe materiały z recyklingu w oponach ENLITEN

Na potrzeby BWSC 2025 Bridgestone zastosował w oponach odzyskaną sadzę techniczną (carbon black) oraz stal z recyklingu, opracowane we współpracy z ENEOS, Nippon Steel Corporation oraz Sanyo Special Steel Co., Ltd.

Firma od 2022 r. prowadzi intensywne prace nad chemicznym recyklingiem zużytych opon. W 2023 r. w Bridgestone Innovation Park w Tokio uruchomiono pilotażową instalację odzysku materiałów. Tegoroczne opony to pierwsze produkty, w których wdrożono efekty tych działań.

Od tego roku w oponach zastosowano również stalowy drut bead wire wykonany z odzyskanej stali, przetwarzanej w piecach elektrycznych Sanyo Special Steel i walcowanej przez Nippon Steel.

Wydajność i ekologia – technologia ENLITEN

Opony na BWSC 2025 bazują na technologii ENLITEN, która łączy wysoką efektywność energetyczną z niskim śladem węglowym. Nowe opony cechuje:

  • niski opór toczenia,
  • trwałość,
  • lekka konstrukcja,
  • odporność na przebicia.

Dodatkowo, we współpracy z Teijin Aramid, zastosowano nowy materiał aramidowy Twaron® z zawartością składników pochodzących z recyklingu.

Logistyka z ograniczeniem emisji CO₂

Bridgestone zadbało również o ograniczenie emisji związanych z transportem opon na BWSC. Dzięki współpracy z DHL i wykorzystaniu rozwiązania GoGreen Plus, opony zostaną przewiezione z użyciem zrównoważonego paliwa morskiego, co pozwoli zredukować emisje CO₂ choćby o 85% w całym cyklu życia paliwa („Well-to-Wake”).

Przegląd BWSC 2025

  • Data: 24-31 sierpnia 2025
  • Kraj-gospodarz: Australia
  • Start: Darwin
  • Meta: Adelaide
  • Organizator: South Australian Motorsport Board (SAMSB)

Klasy rywalizacji:

  • Klasa Challenger – wyścig na czas, 29 zespołów (Bridgestone wspiera 25 zespołów),
  • Klasa Cruiser – pojazdy użytkowe, 8 zespołów (Bridgestone wspiera wszystkie),
  • Klasa Explorer – pojazdy niespełniające wymagań klas głównych.
Zobacz również:
  • ORLEN inwestuje w szkocką technologię recyklingu plastiku. Cel: mniej odpadów, więcej surowców
  • Tylko 15,9% odpadów poddanych recyklingowi – NIK alarmuje o ryzyku kar z UE
  • Vattenfall ma pomysł na drugie życie turbin wiatrowych – narty i domy z recyklingu

Źródło: Bridgestone

Idź do oryginalnego materiału