Branża transportowa w 2024 i w 2025 r.

2 dni temu

Branża logistyczna jest niezwykle wrażliwa na zmiany polityczne i gospodarcze, co wymaga od działających w niej podmiotów proaktywności i perspektywicznego myślenia.

Znaczący wpływ na zarządzanie łańcuchem dostaw ma krajobraz polityczny, w tym surowe wymogi UE w zakresie zrównoważonego rozwoju, a także konflikty geopolityczne. Ograniczenia te zachęcają do stosowania zrównoważonych metod, jednak dynamika geopolityczna przez cały czas zakłóca szlaki handlowe i wpływa na stabilność operacyjną branży –napisał Arkadiusz Glinka, dyr. ds. rozwoju produktu na Europę w firmie logistycznej C.H. Robinson.

Ponowna obecność Donalda Trumpa jako prezydenta USA wprowadzi nową dynamikę w międzynarodowej polityce handlowej

Jego zdaniem rozszerzenie w 2024 r. unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) na branżę transportu drogowego zachęciło firmy logistyczne do stosowania bardziej ekologicznych technologii i wydajniejszych procesów. Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych przyspieszyło proces przechodzenia na korzystanie w branży logistycznej z pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, co przyczynia się do zwiększenia zrównoważonego rozwoju i zmniejszenia zależności od paliw kopalnych. Ponadto oczekuje się, iż ponowna obecność Donalda Trumpa na stanowisku prezydenta USA przyczyni się do wprowadzenia nowej dynamiki w międzynarodowej polityce handlowej, co może mieć wpływ na transatlantyckie operacje logistyczne i środowiska regulacyjne.

Jak pisze dalej ekspert, z ekonomicznego punktu widzenia, stan europejskiej gospodarki, warunki na rynku pracy oraz kwestie związane z zarządzaniem zdolnościami przewozowymi przewoźników mają znaczący wpływ na wydajność łańcucha dostaw. Integracja obecnych technologii oraz ich cyfryzacja poprawia naszą zdolność do negocjowania tych aspektów, otwierając szanse na wzrost optymalizacji działań i odporności na niespodziewane problemy. W 2024 r. wysiłki banków centralnych mające na celu kontrolowanie inflacji podniosły koszty pożyczek, wpływając na inwestycje logistyczne i koszty operacyjne. Napięcia geopolityczne i ekstremalne zjawiska pogodowe spowodowały poważne zakłócenia, skutkujące opóźnieniami oraz wyższymi kosztami dla branży transportowej i logistycznej. Wahania cen paliw, wynikające z przechodzenia na odnawialne źródła energii, miały wpływ na koszty transportu i planowanie operacyjne.

Przegląd roku 2024

Europejska branża transportu drogowego w 2024 r. wykazała się odpornością i zdolnością do adaptacji w obliczu różnych wyzwań. Wśród kluczowych trendów i zmian wymienić można:

Wielkość i wzrost rynku:

  • Wielkość europejskiego rynku transportu drogowego towarów szacuje się na około 496,83 mld euro w 2024 r.
  • Branża logistyczna odnotowała stały wzrost, napędzany zwiększonym popytem w takich branżach jak produkcja, handel elektroniczny i handel detaliczny.

Postęp techniczny:

  • Zaobserwowano znaczące inwestycje w cyfrowe platformy transportowe.
  • Firmy coraz częściej stosują rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji w celu optymalizacji tras i poprawy efektywności paliwowej.

Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju:

  • Duży nacisk kładzie się na zrównoważony rozwój, a wiele firm inwestuje w ciężarówki elektryczne i napędzane wodorem w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.
  • Presja regulacyjna i zapotrzebowanie konsumentów popychają branżę w kierunku bardziej ekologicznych praktyk.

Wyzwania:

  • Branża stoi w obliczu wyzwań, takich jak niedobór kierowców, rosnące koszty paliwa i zatory na głównych trasach.
  • Firmy wdrażają strategie mające na celu złagodzenie tych problemów, w tym lepsze zarządzanie siłą roboczą i inwestycje w paliwa alternatywne.

Przewidywania na rok 2025

Patrząc w przyszłość do 2025 r., oczekuje się, iż kilka kluczowych trendów i prognoz będzie kształtować europejską branżę transportu drogowego:

Wzrost rynku:

  • Przewiduje się, iż zakumulowany średni roczny wzrost rynku (CAGR) wyniesie 3,24%, osiągając wartość około 601,59 mld euro do 2030 roku.
  • Wzrost będzie napędzany przez dalszy rozwój handlu elektronicznego i handlu transgranicznego w Europie.

Integracja techniczna:

  • Coraz powszechniejsze stosowanie rozwiązań logistycznych bazujących na sztucznej inteligencji zwiększy wydajność i obniży koszty operacyjne.
  • Cyfrowe platformy transportowe staną się bardziej powszechne, ułatwiając lepszą koordynację i przejrzystość w łańcuchu dostaw.

Inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju:

  • Nacisk na zrównoważony transport będzie się nasilał, a coraz więcej firm będzie przechodzić na pojazdy elektryczne i paliwa alternatywne.
  • Rządy i organy regulacyjne prawdopodobnie wprowadzą bardziej rygorystyczne normy emisji spalin, co dodatkowo przyczyni się do przyjęcia zielonych technologii.

Wyzwania operacyjne:

  • Niedobór kierowców pozostanie kluczową kwestią, skłaniając firmy do inwestowania w programy szkoleniowe oraz lepsze warunki pracy.
  • Rosnące koszty paliwa i niepewność gospodarcza mogą stanowić wyzwanie, ale firmy będą przez cały czas badać możliwości zastosowania alternatywnych paliw i technik obniżających koszty.

Perspektywa klientów

Wyzwania:

  • Zarządzanie kosztami Rosnące koszty operacyjne wynikające z presji ekonomicznej i zgodności z przepisami.
  • Zrównoważony rozwój Spełnianie rygorystycznych wymagań zrównoważonego rozwoju przy jednoczesnym utrzymaniu wydajności.
  • Zakłócenia w łańcuchu dostaw Radzenie sobie z zakłóceniami spowodowanymi napięciami geopolitycznymi i niepewnością gospodarczą.

Potrzeby:

  • Wydajność i przejrzystość – Zapotrzebowanie na wydajne, przejrzyste rozwiązania logistyczne zapewniające widzialność w czasie rzeczywistym.
  • Zrównoważony rozwój – Ekologiczne opcje logistyczne zapewniające zgodność z przepisami i korporacyjnymi celami w zakresie zrównoważonego rozwoju.
  • Odporność – Skuteczne strategie zarządzania zakłóceniami i zapewnienia ciągłości.
Więcej informacji na stronie www.chrobinson.com
Idź do oryginalnego materiału