Branża logistyczna jest niezwykle wrażliwa na zmiany polityczne i gospodarcze, co wymaga od działających w niej podmiotów proaktywności i perspektywicznego myślenia.
Znaczący wpływ na zarządzanie łańcuchem dostaw ma krajobraz polityczny, w tym surowe wymogi UE w zakresie zrównoważonego rozwoju, a także konflikty geopolityczne. Ograniczenia te zachęcają do stosowania zrównoważonych metod, jednak dynamika geopolityczna przez cały czas zakłóca szlaki handlowe i wpływa na stabilność operacyjną branży –napisał Arkadiusz Glinka, dyr. ds. rozwoju produktu na Europę w firmie logistycznej C.H. Robinson.
Ponowna obecność Donalda Trumpa jako prezydenta USA wprowadzi nową dynamikę w międzynarodowej polityce handlowej
Jego zdaniem rozszerzenie w 2024 r. unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) na branżę transportu drogowego zachęciło firmy logistyczne do stosowania bardziej ekologicznych technologii i wydajniejszych procesów. Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych przyspieszyło proces przechodzenia na korzystanie w branży logistycznej z pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, co przyczynia się do zwiększenia zrównoważonego rozwoju i zmniejszenia zależności od paliw kopalnych. Ponadto oczekuje się, iż ponowna obecność Donalda Trumpa na stanowisku prezydenta USA przyczyni się do wprowadzenia nowej dynamiki w międzynarodowej polityce handlowej, co może mieć wpływ na transatlantyckie operacje logistyczne i środowiska regulacyjne.
Jak pisze dalej ekspert, z ekonomicznego punktu widzenia, stan europejskiej gospodarki, warunki na rynku pracy oraz kwestie związane z zarządzaniem zdolnościami przewozowymi przewoźników mają znaczący wpływ na wydajność łańcucha dostaw. Integracja obecnych technologii oraz ich cyfryzacja poprawia naszą zdolność do negocjowania tych aspektów, otwierając szanse na wzrost optymalizacji działań i odporności na niespodziewane problemy. W 2024 r. wysiłki banków centralnych mające na celu kontrolowanie inflacji podniosły koszty pożyczek, wpływając na inwestycje logistyczne i koszty operacyjne. Napięcia geopolityczne i ekstremalne zjawiska pogodowe spowodowały poważne zakłócenia, skutkujące opóźnieniami oraz wyższymi kosztami dla branży transportowej i logistycznej. Wahania cen paliw, wynikające z przechodzenia na odnawialne źródła energii, miały wpływ na koszty transportu i planowanie operacyjne.
Przegląd roku 2024
Europejska branża transportu drogowego w 2024 r. wykazała się odpornością i zdolnością do adaptacji w obliczu różnych wyzwań. Wśród kluczowych trendów i zmian wymienić można:
Wielkość i wzrost rynku:
- Wielkość europejskiego rynku transportu drogowego towarów szacuje się na około 496,83 mld euro w 2024 r.
- Branża logistyczna odnotowała stały wzrost, napędzany zwiększonym popytem w takich branżach jak produkcja, handel elektroniczny i handel detaliczny.
Postęp techniczny:
- Zaobserwowano znaczące inwestycje w cyfrowe platformy transportowe.
- Firmy coraz częściej stosują rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji w celu optymalizacji tras i poprawy efektywności paliwowej.
Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju:
- Duży nacisk kładzie się na zrównoważony rozwój, a wiele firm inwestuje w ciężarówki elektryczne i napędzane wodorem w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.
- Presja regulacyjna i zapotrzebowanie konsumentów popychają branżę w kierunku bardziej ekologicznych praktyk.
Wyzwania:
- Branża stoi w obliczu wyzwań, takich jak niedobór kierowców, rosnące koszty paliwa i zatory na głównych trasach.
- Firmy wdrażają strategie mające na celu złagodzenie tych problemów, w tym lepsze zarządzanie siłą roboczą i inwestycje w paliwa alternatywne.
Przewidywania na rok 2025
Patrząc w przyszłość do 2025 r., oczekuje się, iż kilka kluczowych trendów i prognoz będzie kształtować europejską branżę transportu drogowego:
Wzrost rynku:
- Przewiduje się, iż zakumulowany średni roczny wzrost rynku (CAGR) wyniesie 3,24%, osiągając wartość około 601,59 mld euro do 2030 roku.
- Wzrost będzie napędzany przez dalszy rozwój handlu elektronicznego i handlu transgranicznego w Europie.
Integracja techniczna:
- Coraz powszechniejsze stosowanie rozwiązań logistycznych bazujących na sztucznej inteligencji zwiększy wydajność i obniży koszty operacyjne.
- Cyfrowe platformy transportowe staną się bardziej powszechne, ułatwiając lepszą koordynację i przejrzystość w łańcuchu dostaw.
Inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju:
- Nacisk na zrównoważony transport będzie się nasilał, a coraz więcej firm będzie przechodzić na pojazdy elektryczne i paliwa alternatywne.
- Rządy i organy regulacyjne prawdopodobnie wprowadzą bardziej rygorystyczne normy emisji spalin, co dodatkowo przyczyni się do przyjęcia zielonych technologii.
Wyzwania operacyjne:
- Niedobór kierowców pozostanie kluczową kwestią, skłaniając firmy do inwestowania w programy szkoleniowe oraz lepsze warunki pracy.
- Rosnące koszty paliwa i niepewność gospodarcza mogą stanowić wyzwanie, ale firmy będą przez cały czas badać możliwości zastosowania alternatywnych paliw i technik obniżających koszty.
Perspektywa klientów
Wyzwania:
- Zarządzanie kosztami – Rosnące koszty operacyjne wynikające z presji ekonomicznej i zgodności z przepisami.
- Zrównoważony rozwój – Spełnianie rygorystycznych wymagań zrównoważonego rozwoju przy jednoczesnym utrzymaniu wydajności.
- Zakłócenia w łańcuchu dostaw – Radzenie sobie z zakłóceniami spowodowanymi napięciami geopolitycznymi i niepewnością gospodarczą.
Potrzeby:
- Wydajność i przejrzystość – Zapotrzebowanie na wydajne, przejrzyste rozwiązania logistyczne zapewniające widzialność w czasie rzeczywistym.
- Zrównoważony rozwój – Ekologiczne opcje logistyczne zapewniające zgodność z przepisami i korporacyjnymi celami w zakresie zrównoważonego rozwoju.
- Odporność – Skuteczne strategie zarządzania zakłóceniami i zapewnienia ciągłości.