Braki kadrowe i niska frekwencja przyczyną problemów z transportem w regionie lubelskim

1 miesiąc temu
Zdjęcie: asphalt road between tall trees


Problemy z komunikacją publiczną w regionie lubelskim okazały się bardziej złożone, niż pierwotnie sądzono. Po interwencji posłanki Pauliny Matysiak w sprawie likwidacji niedzielnych połączeń na trasie Mełgiew-Lublin, odpowiedzi udzieliły wszystkie zaangażowane instytucje.

Powody zawieszenia kursów

Jak wyjaśnia starostwo powiatowe w Świdniku, główną przyczyną zawieszenia niedzielnych połączeń przez firmę Przewozy24 były braki kadrowe i niska frekwencja. Przewoźnik deklaruje jednak chęć przywrócenia kursów po uzupełnieniu braków personalnych. Co istotne, jest to jedna z niewielu firm, które przetrwały okres pandemii — przed jej wybuchem w regionie działało kilkunastu przewoźników, w tej chwili zostało ich zaledwie kilku.

MPK obsługuje weekendy

Mieszkańcy nie zostali całkowicie pozbawieni możliwości przemieszczania się w weekendy. Jak informuje Urząd Gminy Mełgiew, na mocy porozumienia z Lublinem, w soboty i niedziele kursuje linia nr 5. W każdy weekend realizowanych jest 12 kursów — po 6 w każdym kierunku. Utrzymanie tej linii to dla gminy spory wydatek — w 2023 roku kosztowało to ponad 315 tysięcy złotych, a w 2024 roku przewidywane koszty wzrosną do około 345 tysięcy.

Kolej szansą na poprawę sytuacji

Marszałek województwa zwraca uwagę na alternatywę w postaci transportu kolejowego. Przez teren gminy Mełgiew przebiega linia kolejowa nr 7 z przystankami w Minkowicach, Podzamczu oraz Dominowie. Pociągi kursują we wszystkie dni tygodnia — w dni powszednie co około 30 minut w godzinach szczytu, a poza szczytem co godzinę. W weekendy częstotliwość jest nieco mniejsza — od 60 do 90 minut.

Plany na przyszłość i kontrowersje

Województwo planuje dalszy rozwój komunikacji kolejowej. W ramach programu Kolej+ do 2029 roku ma powstać nowe połączenie Lublin-Łęczna/LW Bogdanka, które przebiegałoby przez teren gminy Mełgiew. Planowane jest uruchomienie 14 par pociągów w ramach Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej.

Paradoksalnie, projekt ten spotyka się ze sprzeciwem władz gminy Mełgiew, które argumentują to niekorzystnym wpływem na otoczenie, podziałem działek i możliwymi wysiedleniami. Władze gminy twierdzą również, iż obecna dostępność komunikacyjna jest wystarczająca.

Potrzebne systemowe rozwiązania

Gmina Mełgiew zwraca uwagę na szerszy kontekst problemu — od 2000 roku prowadzona była polityka skutkująca likwidacją PKS-ów, a w latach 2008-2013 transport zbiorowy został oparty głównie na prywatnych przewoźnikach. w tej chwili samorządy borykają się z rosnącymi kosztami i niewystarczającym wsparciem rządowym, co może w przyszłości prowadzić do ograniczania wydatków na komunikację publiczną.

Starostwo powiatowe deklaruje gotowość do rozważenia utworzenia nowych połączeń, ale uzależnia to od zgłoszenia takiej potrzeby przez „znaczną część mieszkańców”. Do tej pory, poza interwencją poselską, nie wpłynęły żadne oficjalne prośby w tej sprawie.

Idź do oryginalnego materiału