Energooszczędność na pierwszym miejscu
Shell Eco-marathon to jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń dla studentów-inżynierów na świecie. Zawody nie polegają na uzyskaniu jak najwyższej prędkości, ale na przejechaniu jak najdłuższego dystansu przy jak najniższym zużyciu energii – zaledwie 1 litra paliwa lub 1 kWh. Rywalizacja toczy się w dwóch głównych klasach: Prototype oraz Urban Concept, z podziałem na różne źródła napędu (w tym wodorowe, elektryczne, spalinowe).
Hydrive – ultralekki bolid na wodór
Reprezentanci Koła Naukowego Konstruktorów MechaniCAD z AGH zaprezentują pojazd Hydrive, startujący w klasie Prototype z napędem wodorowym. To efekt rocznej pracy zespołu, którego celem była maksymalizacja sprawności energetycznej pojazdu. Na szczególną uwagę zasługują:
- moduł tylny oparty o generatywne projektowanie, zapewniający optymalny stosunek masy do wytrzymałości,
- niskotemperaturowe ogniwo wodorowe, gwarantujące bezemisyjną i wydajną pracę napędu,
- aerodynamiczna sylwetka i lekka kompozytowa konstrukcja, ograniczające opór powietrza i poprawiające efektywność jazdy.
Zespół ma już doświadczenie w zawodach – w 2023 roku we Francji zajął szóste miejsce, a sam pojazd przeszedł pełną inspekcję techniczną już podczas debiutu.
Polska gospodarzem zawodów – silna reprezentacja
W dniach 10–15 czerwca 2025 r. na torze Silesia Ring zmierzy się aż 130 zespołów z 25 krajów. Oprócz AGH, Polskę reprezentować będą:
- Politechnika Lubelska z zespołem Hydrogreen Pollub,
- Politechnika Łódzka z Iron Warriors,
- Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie z zespołem Rotor.
To historyczna szansa dla polskich drużyn na zaprezentowanie się u siebie i walkę o wysokie pozycje w klasyfikacji generalnej.
Nie tylko inżynieria – także szkoła kompetencji przyszłości
Shell Eco-marathon to coś więcej niż zawody techniczne. To także nauka zarządzania projektem, pracy w zespole, pozyskiwania finansowania i wystąpień publicznych. Jak podkreślają organizatorzy, udział w wydarzeniu to doskonały krok w kierunku kariery inżynierskiej w przemyśle motoryzacyjnym, energetycznym czy lotniczym.
Opiekunem zespołu MechaniCAD jest dr hab. inż. Wojciech Horak, prof. AGH.
Zobacz również:- Dolphin Surf: BYD wprowadza najtańszy samochód elektryczny do Europy
- „Social leasing” w Europie według T&E – sposób na tani samochód elektryczny dla mniej zamożnych?
- Ceny akumulatorów do samochodów elektrycznych spadną o ~50% do 2026 roku prognoza Goldman Sachs
Źródło: AGH