Bolid Hydrive z AGH gotowy do startu w Shell Eco-marathon 2025

enerad.pl 2 dni temu

Energooszczędność na pierwszym miejscu

Shell Eco-marathon to jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń dla studentów-inżynierów na świecie. Zawody nie polegają na uzyskaniu jak najwyższej prędkości, ale na przejechaniu jak najdłuższego dystansu przy jak najniższym zużyciu energii – zaledwie 1 litra paliwa lub 1 kWh. Rywalizacja toczy się w dwóch głównych klasach: Prototype oraz Urban Concept, z podziałem na różne źródła napędu (w tym wodorowe, elektryczne, spalinowe).

Hydrive – ultralekki bolid na wodór

Reprezentanci Koła Naukowego Konstruktorów MechaniCAD z AGH zaprezentują pojazd Hydrive, startujący w klasie Prototype z napędem wodorowym. To efekt rocznej pracy zespołu, którego celem była maksymalizacja sprawności energetycznej pojazdu. Na szczególną uwagę zasługują:

  • moduł tylny oparty o generatywne projektowanie, zapewniający optymalny stosunek masy do wytrzymałości,
  • niskotemperaturowe ogniwo wodorowe, gwarantujące bezemisyjną i wydajną pracę napędu,
  • aerodynamiczna sylwetka i lekka kompozytowa konstrukcja, ograniczające opór powietrza i poprawiające efektywność jazdy.

Zespół ma już doświadczenie w zawodach – w 2023 roku we Francji zajął szóste miejsce, a sam pojazd przeszedł pełną inspekcję techniczną już podczas debiutu.

Polska gospodarzem zawodów – silna reprezentacja

W dniach 10–15 czerwca 2025 r. na torze Silesia Ring zmierzy się aż 130 zespołów z 25 krajów. Oprócz AGH, Polskę reprezentować będą:

  • Politechnika Lubelska z zespołem Hydrogreen Pollub,
  • Politechnika Łódzka z Iron Warriors,
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie z zespołem Rotor.

To historyczna szansa dla polskich drużyn na zaprezentowanie się u siebie i walkę o wysokie pozycje w klasyfikacji generalnej.

Nie tylko inżynieria – także szkoła kompetencji przyszłości

Shell Eco-marathon to coś więcej niż zawody techniczne. To także nauka zarządzania projektem, pracy w zespole, pozyskiwania finansowania i wystąpień publicznych. Jak podkreślają organizatorzy, udział w wydarzeniu to doskonały krok w kierunku kariery inżynierskiej w przemyśle motoryzacyjnym, energetycznym czy lotniczym.

Opiekunem zespołu MechaniCAD jest dr hab. inż. Wojciech Horak, prof. AGH.

Zobacz również:
  • Dolphin Surf: BYD wprowadza najtańszy samochód elektryczny do Europy
  • „Social leasing” w Europie według T&E – sposób na tani samochód elektryczny dla mniej zamożnych?
  • Ceny akumulatorów do samochodów elektrycznych spadną o ~50% do 2026 roku prognoza Goldman Sachs

Źródło: AGH

Idź do oryginalnego materiału