PKP Polskie Linie Kolejowe dostrzegają potrzebę zmodernizowania przejazdu kolejowego na ulicy Kolejowej w Marcinowicach. O poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu już od kilku lat zabiegają marcinowiccy samorządowcy.
Przypomnijmy, w czerwcu 2022 roku po dwudziestu dwóch latach przerwy na linię kolejową łączącą Świdnicę z Sobótką i Wrocławiem powróciły regularne przewozy pasażerskie. Przywrócenie połączeń poprzedziła realizowana przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe rewitalizacja, w ramach której za 217 mln złotych wykonano prace obejmujące przebudowę podtorza, nawierzchni kolejowej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, obiektów inżynieryjnych, a także peronów na 14 przystankach.
W ramach inwestycji nie przeprowadzono jednak modernizacji przejazdu na ulicy Kolejowej w Marcinowicach, który zlokalizowany jest tuż obok przystanku Marcinowice Świdnickie oraz Szkoły Podstawowej im. Lotników Polskich w Marcinowicach. W celu poprawy bezpieczeństwa w tym miejscu, lokalni samorządowcy zwrócili się do spółki PKP PLK o wyposażenie przejazdu w sygnalizację świetlną oraz rogatki. Zaproponowali również montaż luster drogowych jako dodatkowego środka poprawiającego bezpieczeństwo i widoczność na przejeździe.
Do wniosków złożonych przez marcinowickich samorządowców odniósł się niedawno przedstawiciel kolejowej spółki. – Przejazd kolejowo-drogowy kategorii D zlokalizowany na linii kolejowej nr 285 Wrocław Główny – Świdnica Kraszowice w kilometrze 49,993, rewitalizowany w ramach przeprowadzonego zadania inwestycyjnego, nie został uwzględniony w zakresie podwyższenia kategorii zabudowy samoczynnej sygnalizacji przejazdowej z uwagi na brak środków finansowych. Na dzień dzisiejszy w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego, z powodu braku spełnienia warunków widoczności na przedmiotowym przejeździe zostało wprowadzone ograniczenie prędkości jazdy pociągów do 20 km/h. Ponadto Zakład Linii Kolejowych w Wałbrzychu w ramach poprawy poziomu bezpieczeństwa, w listopadzie 2024 roku wykonał oznakowanie poziome w postaci linii akustyczno-wibracyjnych, ostrzegających kierowców o zbliżaniu się do miejsca potencjalnie niebezpiecznego – wyjaśnia Dawid Kusz, wicedyrektor Biura Bezpieczeństwa w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe, w piśmie skierowanym do Rady Gminy Marcinowice.
Jak przywołuje, jeszcze w sierpniu 2022 roku przedstawiciele PKP PLK rozmawiali z lokalnymi samorządowcami w sprawie pomysłu zamontowania luster drogowych w obrębie przejazdu. Już wtedy na tę propozycję odpowiedziano odmownie z uwagi na obowiązujące przepisy. – W dalszym ciągu przepisy nie zezwalają na takie rozwiązane w obrębie przejazdu. W 2017 roku Ministerstwo Infrastruktury przeprowadzało konsultacje publiczne dotyczące zmiany rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie w wyniku, których wpłynął wniosek o dopuszczenie możliwości instalacji luster w obrębie przejazdów kolejowo-drogowych. Nie został jednak uwzględniony, co Ministerstwo argumentowało następująco: „lustra drogowe zaburzają perspektywę, co w przypadku znacznych prędkości pociągów może zmniejszyć poziom bezpieczeństwa użytkowników przejazdów kolejowo-drogowych” – opisuje Kusz.
– Spółka widzi jednak potrzebę zabudowy urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na przedmiotowym przejeździe kolejowo-drogowym i w związku z tym podjęła działania mające na celu pozyskanie środków finansowych i przeprowadzenie kompleksowej modernizacji skrzyżowania linii kolejowej nr 285 z drogą powiatowa nr 2879D – zaznacza wicedyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK.
/mn/