Zagrożone opóźnienie remontu mostów w Niemczech zostało zażegnane. Komisja budżetowa Bundestagu przeznaczyła około 1,1 mld euro dla spółki Autobahn GmbH. Ministerstwo finansów i ministerstwo transportu poinformowały, iż można kontynuować udzielanie zamówień i prace budowlane.
"Nie możemy tracić czasu przeznaczonego na remonty infrastruktury transportowej" – powiedział minister transportu Patrick Schnieder. Minister finansów Lars Klingbeil z kolei mówił o dobrym rozwiązaniu, polegającym na szybkim wykorzystaniu środków na drogi, mosty i tunele jeszcze w tym roku.
Reakcja na wstrzymanie
Należąca do rządu federalnego spółka Autobahn GmbH z zadowoleniem przyjęła to rozwiązanie. Prezes zarządu Michael Güntner powiedział, iż natychmiast przystąpią do inwestycji: "To jasny sygnał od rządu, iż remont mostów autostradowych ma najwyższy priorytet".
W połowie lipca spółka ogłosiła natychmiastowe wstrzymanie przetargów na rok 2025. Stwierdzono, iż przed wejściem w życie budżetu federalnego nie ma dodatkowych środków. Ponadto pojawiły się ostrzeżenia o znacznych opóźnieniach w remontach mostów, ponieważ przewidziane środki z planowanego specjalnego funduszu infrastrukturalnego w wysokości miliarda euro nie mogą jeszcze zostać przekazane.
Oba ministerstwa poinformowały, iż dzięki znalezionemu rozwiązaniu spółka Autobahn GmbH będzie mogła w tym roku w pełni wykorzystać przewidziane w specjalnym funduszu 2,5 mld euro na remont mostów i tuneli. Projekty dotyczą między innymi ważnych osi komunikacyjnych, takich jak autostrada A7 lub A3.
W piśmie Ministerstwa Finansów skierowanym do komisji budżetowej stwierdzono, iż spółka Autobahn GmbH poinformowała Ministerstwo Transportu o "dramatycznym wzroście" zaległości w remontach autostrad i związanych z tym poważnych zagrożeniach dla bezpieczeństwa ruchu.
"Wydatki ponadplanowe"
Środki, które zostały teraz zatwierdzone, są tzw. wydatkami ponadplanowymi. Według ministerstw chodzi tu z jednej strony o środki na remont mostów, a z drugiej strony o środki na remonty jezdni, które są bezpośrednio związane z pracami konserwacyjnymi mostów i tuneli.
"Wielkie wysiłki ostatnich dni, mające na celu jak najszybsze zniesienie wstrzymania przetargów i niehamowanie żadnego projektu transportowego w Niemczech, opłaciły się" – powiedział Florian Oßner, członek CSU odpowiedzialny za budżet.
Paula Piechotta, członkini klubu Zielonych odpowiedzialna za budżet, powiedziała, iż remonty będą możliwe w najbliższym czasie. Zarzucała Klingbeilowi, iż chciał przenieść środki do funduszu specjalnego, co spowodowałoby niepotrzebne opóźnienia w pilnie potrzebnych remontach mostów.
Wiele mostów w złym stanie
We wniosku Ministerstwa Finansów skierowanym do komisji budżetowej stwierdzono, iż wydatki te służą realizacji pilnych prac związanych z budową mostów i tuneli oraz remontem jezdni.
Autobahn GmbH jest odpowiedzialna za planowanie, budowę i eksploatację autostrad. Jednym z głównych zadań jest remont wielu mostów w Niemczech.
Dyrektor generalny Głównej Federacji Niemieckiego Przemysłu Budowlanego, Tim-Oliver Müller, powiedział, iż dzięki środkom inwestycyjnym przyznanym możliwie jak najszybciej spółka Autobahn GmbH będzie mogła kontynuować ważne projekty.