Rozpoczął się już drugi rok rządów nowej burmistrz Brzegu Violetty Jaskólskiej- Palus. Podobnie jak poprzedni zaczyna się od podwyżki za śmieci. Jaskólska-Palus proponuje radnym cztery warianty nowej, podwyższonej stawki. Pierwszy zakłada 18,51, drugi – 22,22, trzeci – 25,92, a czwarty 29,62 procenta podwyżki. Propozycje trafiły do komisji. Po jej zaopiniowaniu mają być rozpatrywane na majowej sesji rady miasta.
Na początku kwietnia burmistrz Jaskólska-Palus wysłała do radnych podsumowanie dwóch spotkań tzw. „zespołu śmieciowego”, w którym przedstawiono cztery wersje stawki, w zależności od dodatkowych usług, jakie miałyby zostać wprowadzone do systemu gospodarki odpadami komunalnymi organizowanego przez Gminę Brzeg.
Pierwszy wariant zakłada pozostanie przy obecnym zakresie usług i przewiduje podniesienie stawki o 5 zł za osobę (podwyżka 18,51%). Według wyliczeń gminy w tym wariancie wpływy do budżetu wyniosłyby 10 443 180,00 zł, a wydatki: 10 363 948,92 zł. Różnica między nimi stanowiłaby nadwyżkę w wysokości 79 231,08 zł.
Drugi wariant z podniesieniem stawki o 6 złotych za osobę (podwyżka 22,22%) zakłada wymianę pojemników na bioodpady z mniejszymi klapami, aby mieszkańcy mieli możliwość swobodnego wrzucania bioodpadów luzem. W tym wariancie, według wyliczeń urzędu, różnica między wpływami a wydatkami w tzw. systemie śmieciowym wyniosłaby 32 339,08 zł (nadwyżka).
Trzeci wariant to podniesienie stawki o 7 złotych za osobę (podwyżka 25,92%). Zakłada on zarówno wymianę pojemników na bioodpady, jak i zapewnienie mieszkańcom sposobu odbioru odpadów tekstylnych. Gmina zaproponowała system zbiórki odpadów tekstylnych w specjalnych pojemnikach (przystosowanych do gromadzenia odzieży), które miałyby zostać postawione na terenie miasta w 20 lokalizacjach (zakup 20 sztuk pojemników). Odbiór tych odpadów tekstylnych odbywałby się z częstotliwością raz na dwa tygodnie.
Czwarty wariant to podniesienie stawki o 8 złotych za osobę (podwyżka 29,62%). Różni się od trzeciego podwojoną ilością pojemników na tekstylia. Zakłada zakup 40 specjalistycznych pojemników, które miałyby być rozstawione na terenie miasta i odbierane z częstotliwością raz na dwa tygodnie.
– Dla mnie to propozycje nie do przyjęcia. Mieliśmy po ubiegłorocznej podwyżce zmieniać system gospodarowania odpadami komunalnymi. Burmistrz Violeta Jaskólska zapowiadała uszczelnienie systemu, jego reformę, większą kontrolę i efektywność. Co mamy? Znowu sięganie do kieszeni mieszkańców. Tak jest najłatwiej. Skoro brakuje pieniędzy to najlepiej i najłatwiej podwyższać opłaty – komentuje radna Bożena Szczęsna.
Burmistrz Jaskólska-Palus wysłała do radnych pismo z propozycjami podwyżki z prośbą o ich przekazanie do Komisji Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Ochrony Środowiska, celem „… zajęcia stanowiska w sprawie wybrania wariantu tej stawki opłaty, dla którego będzie przygotowany projekt stosownej uchwały…”.
Nowa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi miałaby obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. Według burmistrz Jaskólskiej-Palus przesunięcie terminu obowiązywania nowej stawki będzie wiązało się z koniecznością jej zwiększenia, jak to określiła, „… w stosunku odpowiednim do proponowanych wariantów…”.
Oczekuje ona od radnych stanowiska, czyli wyboru wariantu stawki (podwyżki) lub ewentualnych uwag i propozycji.
– Co rok burmistrz proponuje podwyżkę o około 20 procent. jeżeli ta tendencja będzie zachowana, to na koniec kadencji powinniśmy mieć blisko dwukrotnie droższe stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi niż teraz. Nie tędy droga. System należy uszczelniać i reformować. Prosiłam o to burmistrz w ubiegłym roku. Niestety widzę, iż bezskutecznie – podsumowuje radna Bożena Szczęsna.
Sprawa podwyżki opłat za śmieci będzie procedowana na najbliższej sesji rady miasta 29-05-2025 r. Na niej radni zdecydują, czy będzie podwyżka i ewentualnie w jakiej wysokości.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyliczenia dotyczące wariantów podwyżki zaprezentowane radnym przez burmistrz Jaskólską-Palus i jej pismo do przewodniczącego Waldemara Wysockiego.





