Będzie ciszej. Sygnał Rp1 „Baczność” do likwidacji

2 tygodni temu

Przejazdy kolejowe w pobliżu domów to duże utrudnienie i prawdziwe wyzwanie dla mieszkańców. Teraz ma być spokojniej. Maszyniści nie będą już musieli stosować sygnału „Baczność” na przejazdach. Minister Infrastruktury podpisał nowelizację.

15 kwietnia Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał nowelizację ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. To ma wpłynąć na komfort i jakość życia osób zamieszkałych w pobliżu przejazdów kolejowych. Sygnał Rp1 „Baczność” w większości przypadków zostanie zlikwidowany.

Obowiązek nadawania sygnału pozostanie w miejscach, w których nie ma zabezpieczeń. Ta zmiana to reakcja na ogromną liczbę skarg, które wskazywały na uciążliwości związane z dźwiękiem. Jako przykład może posłużyć trasa Warszawa – Poznań o długości 460 km, na której liczba sygnałów zostanie ograniczona ze 139 do 9.

Źródło: PKP PLK

Nowelizacja wprowadza istotne zmiany w przepisach kolejowych, które będą służyć poprawie przepustowości i funkcjonowania linii i bocznic również w sytuacjach awaryjnych. Ale nie tylko. Nowe rozwiązania poprawią również codzienne funkcjonowanie przewoźników kolejowych, a w tym m.in.:

  • wprowadzenie nowych tablic hamowania,
  • wycofanie ograniczeń prędkości manewrowych z towarami niebezpiecznymi,
  • podwyższenie prędkości jazdy bez znajomości szlaku z 40 do 60 km/h dla pociągów pasażerskich w sytuacjach nadzwyczajnych,
  • podwyższenie prędkości z 20 do 40 km/h w przypadku dalszej jazdy po zatrzymaniu pociągu przed semaforem samoczynnym wskazującym sygnał S1 „Stój” oraz w przypadku wyprawienia pociągu na sygnał zastępczy (Sz) na szlak z blokadą samoczynną
  • prędkość 40 km/h przy wyprawieniu pociągu na szlak na sygnał zastępczy (Sz) w będzie obowiązywać „do końca rozjazdów w okręgu zwrotnicowym osłanianych semaforem”, zamiast „w granicach posterunku ruchu”, jak obecnie,
  • umożliwienie podawania sygnałów odjazdu pociągu pasażerskiego również przez konduktora (nie tylko kierownika pociągu, jak obecnie),
  • zniesienie nakazu oględzin technicznych pociągów z prędkością powyżej 120 km/h na stacjach zwrotnych,
  • umożliwienie zarządcom infrastruktury uruchomienia projektów pilotażowych nowego systemu sygnalizacji,

Nowe przepisy wejdą w życie 14 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw poza tablicami hamowania, które pojawią się 14 grudnia 2025 roku, a więc w dniu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/26.

Idź do oryginalnego materiału