Barometr Nowej Mobilności 2026: Polacy coraz bliżej elektromobilności, ale bariery wciąż silne

enerad.pl 12 godzin temu

Kluczowe bariery zakupu samochodu elektrycznego w Polsce

Według 9. edycji Barometru Nowej Mobilności, przygotowanego przez F5A New Mobility Research and Consulting dla Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), największymi przeszkodami w zakupie samochodu elektrycznego wciąż pozostają zasięg na jednym ładowaniu (33,6%) oraz wysokie koszty zakupu (33,3%). Respondenci wskazują również na długi czas ładowania (31,8%) i brak możliwości ładowania w domu (27,3%). Obawy dotyczące pożaru, żywotności baterii czy kosztów energii pojawiają się równie często jak kwestie techniczne. Tylko 16,1% uczestników badania wyraziło niepewność co do wartości pojazdu przy odsprzedaży.

Innowacje i funkcjonalność coraz ważniejsze dla kupujących

Raport wyraźnie wskazuje na zmianę postrzegania pojazdów elektrycznych. Dla 43,4% osób kupujących nowe auta, gotowość wyboru mniej znanej marki pojawia się, jeżeli oferuje ona lepsze rozwiązania technologiczne. Co trzeci ankietowany traktuje samochód przyszłości jako zaawansowane urządzenie technologiczne, a 68,3% oczekuje aktualizacji systemu OTA jako istotnej funkcji. Rosnące znaczenie mają także szybkie ładowanie, systemy autonomiczne i cyfrowy ekosystem usług.

Najnowsza edycja Barometru Nowej Mobilności potwierdza, iż transformacja polskiego rynku motoryzacji ku zeroemisyjnym napędom przebiega dziś przede wszystkim przez użyteczność i technologie – konsumenci chcą pewności, iż samochód elektryczny rozwiąże ich codzienne potrzeby. Nasze badanie pokazuje, iż choć cena wciąż pozostaje kluczowa i przez cały czas będzie odgrywać istotną rolę, to coraz wyraźniej widać pierwsze sygnały, iż innowacje i ekosystem usług zaczynają zyskiwać na znaczeniu jako czynnik przyciągający klientów. Obawy społeczne dotyczące ładowania są niemal niezmienne od kilku edycji badania, mimo iż w ciągu ostatnich 5 lat liczba punktów ładowania wzrosła o 625% i w tej chwili liczy ponad 11,3 tys. punktów.

– Albert Kania, COO F5A New Mobility Research and Consulting

2025 – rok przełomowy dla elektromobilności

W 2025 roku zainteresowanie zakupem samochodu elektrycznego wzrosło z 24% do 27%. Liczba pierwszych rejestracji nowych samochodów BEV w Polsce zwiększyła się aż o 140% (styczeń-listopad 2025 r.). najważniejszy wpływ miał tu program dopłat „NaszEauto”. Według szacunków PSNM, do końca roku zarejestrowanych zostanie ponad 40 tys. nowych osobowych elektryków.

Rok 2025 jest punktem zwrotnym: coraz więcej deklaracji kierowców zamienia się w rejestracje, czego najlepszym potwierdzeniem jest listopad 2025, kiedy osiągnięto historyczny, ponad 10-procentowy udział pojazdów elektrycznych w pierwszych rejestracjach nowych samochodów w Polsce. To dobry znak dla rynku. Jednak, aby transformacja była trwała, należy skupić się na eliminowaniu barier funkcjonalnych. Rozbudowana i ogólnodostępna infrastruktura ładowania oraz ułatwienie proceduralne budowania garażowego (domowego) punktu ładowania pozostają priorytetami polityki i inwestycji.

– Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM

Rynek wtórny – wyzwania i potrzeba edukacji

W przeciwieństwie do rynku nowych samochodów elektrycznych, segment używanych pojazdów nie odnotował równie dynamicznego wzrostu. Używane elektryki są postrzegane jako zbyt drogie na rynku wtórnym (45% wskazań wobec 33% dla nowych). Kupujący częściej obawiają się zasięgu, braku możliwości ładowania w domu oraz mają mniejszą wiedzę o technologii i większe obawy przed pożarem.

Rynek pojazdów elektrycznych został zdominowany przez nowe samochody, ale w ostatnich latach wyraźnie widać stabilny trend wzrostowy w segmencie aut używanych. To szerokie pole do działań edukacyjnych, niosących rzetelną wiedzę na temat elektryków. W połączeniu z rosnącym importem i zwiększaniem dostępności używanych EV pozwoli to na oswojenie naturalnej obawy klientów przed nieznanym. Zestawienie danych OTOMOTO oraz danych rynkowych z wynikami Barometru pokazuje, iż wraz z dojrzewaniem oferty i większą przejrzystością rynku wtórnego bariery będą stopniowo maleć, a segment używanych EV będzie coraz silniej wspierać rozwój całej elektromobilności w Polsce.

– Agnieszka Czajka, Vice President Motors Professionals Europe, OLX Group/OTOMOTO

Jak wybieramy stacje ładowania?

Dla kierowców BEV najważniejszym kryterium wyboru stacji ładowania jest cena za kWh (58%), moc ładowania (51%) i bliskość względem trasy (51%). Największe obawy budzą długi czas ładowania (61%), niedostateczna liczba punktów (51%) oraz trudności w znalezieniu stacji (47%). Udogodnienia, takie jak toaleta czy miejsce do odpoczynku, mają znaczenie przy wyborze między porównywalnymi lokalizacjami.

Wyniki badania jasno pokazują, iż kierowcy pojazdów elektrycznych podejmują decyzje o wyborze miejsca ładowania, kierując się przede wszystkim praktycznymi potrzebami: wysoką mocą ładowania oraz wygodnym dostępem do stacji na trasie i ceną. Jednocześnie wciąż obecne są obawy związane z czasem ładowania i dostępnością infrastruktury. To dla nas bardzo cenna wskazówka – potwierdzenie, iż rozwój sieci powinien iść w stronę rozwiązań ultraszybkich, niezawodnych i intuicyjnych dla użytkowników. Dlatego konsekwentnie inwestujemy w nowy standard ładowania. Zakończenie projektu Expand-E i uruchomienie 35 hubów ultraszybkich oraz 253 nowych punktów DC o mocach do 400 kW, a także kolejnych 26 szybkich punktów w nowych lokalizacjach, to milowy krok w podnoszeniu komfortu podróży elektrykami w Polsce. Naszym celem jest zapewnienie kierowcom nie tylko najwyższych parametrów technicznych, ale także pełnej wygody – od łatwego dojazdu, przez przejrzystą ofertę, po udogodnienia, które realnie wpływają na jakość postoju.

– Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay

Barometr Nowej Mobilności – metodologia i partnerzy

Barometr Nowej Mobilności to cykliczne badanie realizowane od 2017 roku. W dziewięciu edycjach zebrano 10 518 ankiet, przeanalizowano 1,34 mln danych i zadano ponad 1000 pytań. Partnerami tegorocznej edycji są: OTOMOTO, GreenWay, SW Research oraz F5A New Mobility Research and Consulting. Pełna wersja raportu będzie dostępna na stronie PSNM od 22 stycznia 2026 r.

Źródło: PSNM

Idź do oryginalnego materiału