Barbara Nowacka o religii w szkole: Porozumienia z Kościołem nie będzie. Sprawa zamknięta

1 tydzień temu

Barbara Nowacka nie zamierza osiągać porozumienia z Konferencją Episkopatu Polski w sprawie lekcji religii. Jak twierdzi, konkordat wymaga, żeby takie lekcje były, ale ich organizacja to osobna kwestia.

W sekretariacie KEP w Warszawie 9 grudnia odbyło się posiedzenie Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski w sprawie lekcji religii. W przekazanym PAP komunikacie strona kościelna poinformowała, iż nie przyniosło ono porozumienia. Episkopat zapowiedział, iż wobec naruszenia obowiązujących przepisów będzie podejmować dalsze kroki prawne.

Zdaniem Nowackiej rozporządzenie MEN nie zmienia zapisów konkordatu, dlatego w tym przypadku „porozumienie ze stroną kościelną nie jest potrzebne”.

„To dotyczy kwestii organizacji lekcji religii a nie samego faktu ich istnienia. My nie kwestionujemy konkordatu, który zakłada, iż lekcje religii mają być organizowane przez szkołę, tylko rozmawiamy o ich wymiarze” – zastrzegła.

Podkreśliła, iż resort zaprosił stronę kościelną do dialogu, jednak przedstawiała ona „coraz dalej idące oczekiwania”. „Dla strony rządowej bardzo trudne byłoby uwzględnienie tego” – oceniła.

Według Nowackiej KEP oczekiwała od resortu wycofania się ze wszystkich dotychczasowych rozporządzeń o łączeniu grup w oddziały międzyklasowe i niewliczaniu religii i etyki do średniej ocen.

„Pojawiły się również oczekiwania, żeby religia i etyka były przedmiotami obowiązkowymi. Nie ma takich planów, nigdy nie było. choćby poprzedni rząd nie zdecydował się na zrobienie religii i etyki obowiązkowym przedmiotem” – zaznaczyła.

Zdaniem szefowej MEN uczynienie religii i etyki przedmiotami obowiązkowymi oznaczałoby „dociążenie młodzieży”, a resort chce raczej ją odciążyć. „To jest nie do przyjęcia” – oceniła.

Powiedziała, iż „temat lekcji religii jest zakończony”. „Kiedy stanowisko Kościoła się nie zmienia, czyli (strona kościelna – PAP) stawia warunek, iż musi być obowiązkowa religia bądź etyka i wtedy będziemy stopniowo mogli ograniczać lekcje religii, to nie wydaje nam się możliwe, bo to jest blokowanie działań rządu, który nie jest zgodne z prawem ani potrzebne” – oceniła.

Problem w tym, iż konkordat wymaga, aby zmiany w organizacji lekcji religii były wprowadzone w porozumieniu z Kościołem katolickim. Trudno mówić o porozumieniu w sytuacji, w której MEN wprowadza zmiany i stawia Kościół przed faktami dokonanymi, nie zgadzając się na żadne ustępstwa. Stąd zrozumiałe, iż biskupi mówią o naruszeniu obowiązującego prawa.

9 grudni zwrócili na to uwagę, pisząc w oświadczeniu po rozmowach z MEN: „[Strona kościelna przypomniała] również, iż uregulowanie przez Ministra Edukacji spraw dotyczących organizacji nauki religii w przedszkolach i szkołach wymaga działania „w porozumieniu z władzami Kościoła Katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego oraz innych kościołów i związków wyznaniowych” (art. 12 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty), co potwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 27 listopada 2024 roku”.

Zgodnie z lipcową nowelizacją rozporządzenia MEN w sprawie organizacji lekcji religii, dyrektor szkoły (przedszkola) będzie mógł łatwiej łączyć na lekcjach religii grupy dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych. Z kolei od przyszłego roku szkolnego w szkołach publicznych nauka religii i etyki ma odbywać się w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo, przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych. Takie jest założenie projektu, który trafił do konsultacji. w tej chwili nauka religii w publicznych szkołach organizowana jest w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo, a jeżeli chodzi o etykę, tygodniowy wymiar godzin ustala dyrektor szkoły.

Po posiedzeniu Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski strona kościelna przekazała PAP, iż wśród jej propozycji znalazło się m.in. „wprowadzenie zasady obligatoryjności nauczania religii lub etyki ze względu na potrzebę aksjologicznej formacji uczniów”. Ponadto zaproponowała również „stopniową, rozłożoną w czasie, redukcję wymiaru nauczania religii w szkołach ponadpodstawowych, przy poszanowaniu praw pracowniczych katechetów”. „W szkołach podstawowych sytuacja powinna pozostać bez zmian” – dodano.

Strona kościelna sprzeciwiła się też proponowanej przez rząd redukcji lekcji religii do jednej godziny tygodniowo. W jej ocenie „nieuzasadnione i dyskryminujące jest przyjęcie zasady, iż lekcje religii mają być umieszczane przed lub po innych zajęciach szkolnych”.

„Wprowadzane w życie zmiany, w opinii strony kościelnej, będą skutkować destrukcją systemu nauczania religii w polskich szkołach publicznych” – podano w komunikacie.

Źródła: PAP , PCh24.pl

Pach

Idź do oryginalnego materiału