Banki będą masowo weryfikowały nr PESEL klientów. Zbliża się wielkie zamykanie kont

3 godzin temu

Polskie przepisy bankowe czeka istotna zmiana. We wtorek w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawił się projekt nowelizacji, który wprowadza nową procedurę weryfikacji rachunków bez ruchu. Zagadnienie tzw. „uśpionych kont” doczekało się wreszcie systemowego rozwiązania.

Fot. DALL·E 3 / Warszawa w Pigułce

Problem nieaktywnych rachunków w Polsce

Tysiące kont bankowych w Polsce pozostaje nieaktywnych przez lata. Część z nich należy do osób, które zmarły, ale ich bliscy nie wiedzą o istnieniu tych rachunków. Środki finansowe zamiast trafić do spadkobierców, latami pozostają na kontach bez ruchu.

Dotychczas banki nie miały ani obowiązku, ani narzędzi do systematycznego sprawdzania, czy właściciele nieaktywnych kont przez cały czas żyją. Proces odzyskiwania pieniędzy przez rodziny zmarłych był skomplikowany i często niemożliwy bez wiedzy o istnieniu rachunku.

Jak będzie działać nowy system

Nowelizacja ustawy Prawo bankowe i ustawy o ewidencji ludności wprowadza automatyczną procedurę. Po pięciu latach bez żadnych operacji na koncie – braku wypłat, wpłat czy logowań – bank będzie musiał skorzystać z rejestru PESEL, by sprawdzić status właściciela rachunku.

Jeśli właściciel konta nie żyje, bank otrzyma informację wraz z datą zgonu. Dzięki tym danym instytucja finansowa będzie mogła zamknąć konto i rozpocząć procedurę przekazania środków uprawnionym osobom.

Kiedy weryfikacja nie będzie konieczna

Nowe przepisy uwzględniają także sytuacje, w których sprawdzanie statusu posiadacza konta nie będzie wymagane:

Jeśli klient posiada w tym samym banku inne aktywne rachunki (z ruchem w ciągu ostatnich pięciu lat), bank nie musi weryfikować statusu nieaktywnego konta.

Podobnie w przypadku lokat terminowych i innych rachunków otwieranych na z góry określony czas – tu również bank będzie zwolniony z obowiązku weryfikacji, jeżeli klient korzysta aktywnie z innych usług tej samej instytucji.

Mniej biurokracji, więcej porządku

Nowelizacja przyniesie także odciążenie biurokratyczne dla sektora bankowego. Banki nie będą już musiały raportować o rachunkach wygasłych lub rozwiązanych, gdy minie czas obowiązkowego przechowywania dokumentacji.

To znaczące ułatwienie, które pozwoli skoncentrować się na identyfikowaniu faktycznych przypadków kont osób zmarłych, a nie na zbędnej sprawozdawczości.

Korzyści dla rodzin i systemu bankowego

Nowe przepisy przyniosą korzyści przede wszystkim rodzinom osób zmarłych, które będą mogły szybciej i łatwiej otrzymać dostęp do pieniędzy z kont swoich bliskich. System bankowy zyska natomiast narzędzie do porządkowania bazy klientów.

Rozwiązanie to zmniejszy również ryzyko, iż nieuprawnione osoby uzyskają dostęp do środków na kontach osób zmarłych. Regularna weryfikacja statusu właścicieli nieaktywnych rachunków zwiększy bezpieczeństwo finansowe i przejrzystość całego systemu.

Nowelizacja znajduje się w tej chwili w fazie prac legislacyjnych. Po przyjęciu przez Radę Ministrów projekt trafi do Sejmu, gdzie posłowie będą pracować nad jego ostatecznym kształtem. Dokładna data wejścia przepisów w życie nie pozostało znana, ale według wstępnych informacji może to nastąpić w pierwszej połowie przyszłego roku.

Idź do oryginalnego materiału