Wbrew powszechnemu przekonaniu, iż to młodsze pokolenia są najbardziej świadome ekologicznie, najwięcej proekologicznych zachowań deklarują osoby po 60. roku życia. Z badań naukowców z Akademii Leona Koźmińskiego i Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego wynika, iż to właśnie Baby Boomersi prowadzą najbardziej zrównoważoną konsumpcję.
Najstarsi bardziej świadomi ekologicznie

– Był to dla mnie zaskakujący wynik. Głównie dlatego, iż powszechnie uważa się pokolenie Z za generację, która jest najbardziej świadoma ekologicznie, aktywna w działaniu. Tymczasem to najstarsi, generacja powojennego wyżu demograficznego, prowadzą bardziej zrównoważoną konsumpcję. Można ich uznać za najbardziej odpowiedzialnych spośród wszystkich pokoleń – podkreśliła dr Marta Makowska, socjolożka z Akademii Leona Koźmińskiego, cytowana w informacji uczelni.
Badanie, przeprowadzone wspólnie z dr. Rafałem Boguszewskim i dr Arletą Hrehorowicz ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, analizowało zależności między pokoleniami a proekologicznymi i żywnościowymi zachowaniami konsumpcyjnymi.
Cztery pokolenia pod lupą
Naukowcy porównali przedstawicieli czterech grup wiekowych:
- Baby Boomers (urodzeni 1946–1964),
- pokolenie X (1965–1979),
- pokolenie Y/Millenialsi (1980–1994),
- pokolenie Z (1995–2012).
Badanie zostało oparte na próbie kwotowej, reprezentatywnej pod względem wybranych cech demograficznych.
Codzienne nawyki ekologiczne
Analizowano takie zachowania jak segregacja śmieci, korzystanie z toreb wielorazowych, oszczędzanie energii i wody, rezygnacja z jazdy samochodem, unikanie plastiku czy ograniczanie zakupów mięsa i odzieży. Najwyższą średnią liczbę deklarowanych działań proekologicznych uzyskało pokolenie 60+.
Co decyduje o wyborze żywności?
Ponad 78 proc. Baby Boomersów jako najważniejsze kryterium wskazało jakość produktu. Dla porównania – w pokoleniu X było to 68 proc., a wśród Millenialsów i Zetek 65 proc. W młodszych grupach większą rolę odgrywa cena – decyduje o wyborze u 76 proc. osób z pokolenia Y i Z, wobec 62 proc. Baby Boomersów i 65 proc. przedstawicieli pokolenia X.
Jeśli chodzi o skład produktu, wskazało go 48 proc. Baby Boomersów, 41 proc. osób z pokolenia X i Y oraz 44 proc. z pokolenia Z. Na kraj pochodzenia jedzenia zwraca uwagę co czwarta osoba 60+, podczas gdy wśród najmłodszych – jedynie co siódma (Millenialsi) i co ósma (pokolenie Z).
Ekocertyfikaty i świadome zakupy
Co siódmy respondent z grupy 65+ bierze pod uwagę certyfikat ekologiczny przy wyborze żywności. Starsi częściej niż młodsi sprawdzają też termin przydatności, kupują jedynie potrzebne ilości i zwracają uwagę na możliwość recyklingu opakowania.
Z kolei młodsi częściej kierują się opiniami innych – dotyczy to co dziewiątej osoby z pokolenia Z, co dwunastej z pokolenia X i co piętnastej spośród Baby Boomersów.
Na pytanie o sprawdzanie biodegradowalności opakowania, osoby z pokolenia Z były najmniej stanowcze. Ich średni wynik wyniósł 2,99 w pięciostopniowej skali, gdzie 1 oznaczało „zdecydowanie nie”, a 5 – „zdecydowanie tak”.
Cena i jakość przez cały czas najważniejsze
Z danych zebranych w całym badaniu wynika, iż dla większości Polaków podczas zakupów spożywczych najważniejsze są jakość i cena. Oba te kryteria wskazało 69 proc. respondentów.
Źródło: naukawpolsce.pl
To też może Cię zainteresować:
B Corp Month z DANONE: premiera raportu podsumowującego działania w duchu Generacji B
Rośnie trend świadomej konsumpcji – Polacy coraz częściej wybierają Fairtrade