Wbrew powszechnemu przekonaniu, iż to młodsze pokolenia są najbardziej świadome ekologicznie, najwięcej proekologicznych zachowań deklarują osoby po 60. roku życia. Z badań naukowców z Akademii Leona Koźmińskiego i Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego wynika, iż to właśnie Baby Boomersi prowadzą najbardziej zrównoważoną konsumpcję.
Najstarsi bardziej świadomi ekologicznie
Dr Marta Makowska. Fot. Akademia Leona Koźmińskiego– Był to dla mnie zaskakujący wynik. Głównie dlatego, iż powszechnie uważa się pokolenie Z za generację, która jest najbardziej świadoma ekologicznie, aktywna w działaniu. Tymczasem to najstarsi, generacja powojennego wyżu demograficznego, prowadzą bardziej zrównoważoną konsumpcję. Można ich uznać za najbardziej odpowiedzialnych spośród wszystkich pokoleń – podkreśliła dr Marta Makowska, socjolożka z Akademii Leona Koźmińskiego, cytowana w informacji uczelni.
Badanie, przeprowadzone wspólnie z dr. Rafałem Boguszewskim i dr Arletą Hrehorowicz ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, analizowało zależności między pokoleniami a proekologicznymi i żywnościowymi zachowaniami konsumpcyjnymi.
Cztery pokolenia pod lupą
Naukowcy porównali przedstawicieli czterech grup wiekowych:
- Baby Boomers (urodzeni 1946–1964),
- pokolenie X (1965–1979),
- pokolenie Y/Millenialsi (1980–1994),
- pokolenie Z (1995–2012).
Badanie zostało oparte na próbie kwotowej, reprezentatywnej pod względem wybranych cech demograficznych.
Codzienne nawyki ekologiczne
Analizowano takie zachowania jak segregacja śmieci, korzystanie z toreb wielorazowych, oszczędzanie energii i wody, rezygnacja z jazdy samochodem, unikanie plastiku czy ograniczanie zakupów mięsa i odzieży. Najwyższą średnią liczbę deklarowanych działań proekologicznych uzyskało pokolenie 60+.
Co decyduje o wyborze żywności?
Ponad 78 proc. Baby Boomersów jako najważniejsze kryterium wskazało jakość produktu. Dla porównania – w pokoleniu X było to 68 proc., a wśród Millenialsów i Zetek 65 proc. W młodszych grupach większą rolę odgrywa cena – decyduje o wyborze u 76 proc. osób z pokolenia Y i Z, wobec 62 proc. Baby Boomersów i 65 proc. przedstawicieli pokolenia X.
Jeśli chodzi o skład produktu, wskazało go 48 proc. Baby Boomersów, 41 proc. osób z pokolenia X i Y oraz 44 proc. z pokolenia Z. Na kraj pochodzenia jedzenia zwraca uwagę co czwarta osoba 60+, podczas gdy wśród najmłodszych – jedynie co siódma (Millenialsi) i co ósma (pokolenie Z).
Ekocertyfikaty i świadome zakupy
Co siódmy respondent z grupy 65+ bierze pod uwagę certyfikat ekologiczny przy wyborze żywności. Starsi częściej niż młodsi sprawdzają też termin przydatności, kupują jedynie potrzebne ilości i zwracają uwagę na możliwość recyklingu opakowania.
Z kolei młodsi częściej kierują się opiniami innych – dotyczy to co dziewiątej osoby z pokolenia Z, co dwunastej z pokolenia X i co piętnastej spośród Baby Boomersów.
Na pytanie o sprawdzanie biodegradowalności opakowania, osoby z pokolenia Z były najmniej stanowcze. Ich średni wynik wyniósł 2,99 w pięciostopniowej skali, gdzie 1 oznaczało „zdecydowanie nie”, a 5 – „zdecydowanie tak”.
Cena i jakość przez cały czas najważniejsze
Z danych zebranych w całym badaniu wynika, iż dla większości Polaków podczas zakupów spożywczych najważniejsze są jakość i cena. Oba te kryteria wskazało 69 proc. respondentów.
Źródło: naukawpolsce.pl
To też może Cię zainteresować:
B Corp Month z DANONE: premiera raportu podsumowującego działania w duchu Generacji B
Rośnie trend świadomej konsumpcji – Polacy coraz częściej wybierają Fairtrade

2 miesięcy temu


![Najlepsi rolnicy i producenci ekologiczni z Lubelskiego uhonorowani [ZDJĘCIA]](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/10/EAttachments9040341d77bb191f6e08876f6dc8807c071b65d_xl-1.jpg?size=md)












