Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w 2022 roku zadeklarowała osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla (CO₂) w sektorze lotniczym do 2050 roku. Jednak, jak wynika z najnowszego raportu Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu (ICCT), to założenie nie jest wystarczające, aby sektor lotniczy był zgodny z celami Porozumienia paryskiego.
Wpływ lotnictwa na globalne ocieplenie
Nowe badania podkreślają, iż wpływ lotnictwa na ocieplenie klimatu wykracza poza emisje CO₂. Istotną rolę odgrywają tu także krótkotrwałe zanieczyszczenia klimatu (SLCP), takie jak tlenki azotu, czarny węgiel oraz chmury kondensacyjne (contrail cirrus).
Scenariusze redukcji emisji i najważniejsze wnioski raportu
Raport ICCT aktualizuje mapę drogową dekarbonizacji lotnictwa do 2050 roku. W scenariuszu „Full Breakthrough”, zakładającym maksymalną redukcję zarówno gazów cieplarnianych, jak i SLCP, możliwe jest ograniczenie dodatkowego wpływu lotnictwa na ocieplenie o ponad 90% w porównaniu do scenariusza historycznego. Udział lotnictwa w pozostałym budżecie na wzrost temperatury o 1,7°C zostałby wtedy ograniczony do 2%.
- Osiągnięcie zerowej emisji CO₂ do 2050 roku to warunek konieczny, ale niewystarczający dla zgodności z Porozumieniem paryskim.
- Kontrola SLCP, zwłaszcza poprzez unikanie chmur kondensacyjnych, może uzupełnić działania na rzecz ograniczenia gazów cieplarnianych, przynosząc szybkie efekty dzięki wdrożeniu nowych technologii.
- Cztery główne dźwignie redukcji emisji – unikanie chmur kondensacyjnych, zrównoważone paliwa lotnicze (SAF), hydrotreating oraz poprawa efektywności operacyjnej – mogą odpowiadać za niemal 90% możliwego do uniknięcia ocieplenia w 2050 roku.
- Ograniczenie SLCP przynosi korzyści klimatyczne, choćby przy spodziewanym wzroście emisji gazów cieplarnianych wynikających z tych działań.
Rekomendacje polityczne i technologiczne
Raport sugeruje, iż polityka powinna koncentrować się na czterech kluczowych obszarach: wdrażaniu programów unikania chmur kondensacyjnych, wsparciu dla SAF i hydrotreatingu, wprowadzeniu mechanizmów cenowych promujących efektywność paliwową oraz szerokim wdrożeniu zrównoważonych paliw lotniczych.
Cel zerowej emisji CO₂ do 2050 roku to warunek konieczny, ale niewystarczający dla zgodności lotnictwa z Porozumieniem paryskim.
Źródło: ICCT Publications