Jak informuje Reuters, chińska państwowa spółka PetroChina zamknie swoją największą krajową rafinerię ropy naftowej w Dalian do połowy przyszłego roku. Będzie to pierwsze zamknięcie w ramach większego planu optymalizacji produkcji krajowej i tak zwanego „procesu transformacji”.
Rosnąca elektryfikacja chińskiej floty transportowej stanowi realne zagrożenie dla rafinerii ropy naftowej w Chinach. Zgodnie z danymi firmy badawczej Rho Motion, w sierpniu br. Państwo Środka stało się pierwszym krajem na świecie, w którym sprzedano ponad milion pojazdów elektrycznych (EV) w ciągu jednego miesiąca.
Zmniejsza to zapotrzebowanie na ropę naftową dla konsumpcji krajowej, podczas gdy niestabilne ceny na rynkach międzynarodowych, a zwłaszcza notowane ostatnio obniżki cen surowca zmniejszają znacznie marże rafinerii.
Tymczasem Krajowa Administracja Biur Rządowych (国家机关事务管理局) 28 października br. wydała zalecenie nr 197 zatytułowane „Zawiadomienie o wykonaniu dobrej roboty w zakresie promowania korzystania z nowych pojazdów energetycznych w organach centralnych i państwowych” (关于做好中央和国家机关新能源汽车推广使用工作的通知).
Głównym przesłaniem tego dokumentu jest wspieranie rozwoju przemysłu pojazdów nowych energii (NEV) oraz wezwanie do efektywnego odgrywania roli w tym procesie przez organy administracji państwowej. W dokumencie zaleca się, aby instytucje na wszystkich szczeblach administracji, od centralnej po lokalne, wraz z podległymi im jednostkami oraz agencjami przejęły inicjatywę w zakresie wykorzystania pojazdów NEV produkowanych w kraju.
Wszystkie te organy i podmioty, odnawiając stopniowo swoją flotę transportową (co dotyczy zarówno pojazdów służbowych, „jak i innych używanych do wykonywania swoich zadań”), powinny przede wszystkim kupować pojazdy elektryczne, tak aby w pierwszym etapie stanowiły one minimum 30% całości zakupów nowych aut. Następnie należy stopniowo zwiększać ten udział, aby osiągnąć 100%.
Elektryczne samochody służbowe mają być wyposażone standardowo (bez specjalnych dodatków), a ich cena nie może być wyższa niż 180.000 RMB (ok. 101.245 PLN).
Samochody elektryczne lub hybrydowe mają być pierwszym wyborem w przypadku leasingu czy długoterminowego najmu pojazdu.
Wszystkie organy administracji, departamenty oraz jednostki podporządkowane powinny również wspierać rozwój infrastruktury ładowania na terenie biurowym, a także zachęcać do budowy scentralizowanej infrastruktury ładowania w miejscach publicznych.
Na zakończenie zaleceń podkreślono, iż realizacja tych celów ma służyć promowaniu w społeczeństwie korzystania z pojazdów NEV.
Postanowienia dokumentu – oczywiście – są zgodne z programem partii i rządu na rzecz zielonej transformacji energetycznej oraz redukcji emisji dwutlenku węgla. Czy w tej sytuacji chińscy producenci „elektryków” powinni zamartwiać się cłami nakładanymi przez Unię Europejską i Stany Zjednoczone na eksportowane do tych regionów samochody?
Na podstawie:
- mbd.baidu.com;
- ggj.gov.cn;
Andrzej Liang, Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© www.chiny24.com