REKLAMA
Zobacz wideo
Byliśmy na maturze Szkoły w Chmurze. Na stadionie egzamin dojrzałości napisało 5 tysięcy osób
Na studia bez matury?Petycja została złożona na biurko Prezydenta przez Fundację Dobre Państwo. Autorzy postulują w niej o dodanie do ustawy z dnia 20.07.2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce zapisu, w którym mowa o tym, iż osoba o specjalnych potrzebach edukacyjnych może być przyjęta na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie, jeżeli posiada wykształcenie średnie w rozumieniu art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 60 z późn. zm.).Należy zaznaczyć, iż posiadanie wykształcenia średniego nie jest uzależnione od zdania matury. Można otrzymać świadectwo ukończenia szkoły średniej (liceum czy technikum), bez konieczności podchodzenia do matury. Zatem wprowadzenie zmian w przepisach oznaczać będzie jedno: posiadanie wykształcenia średniego będzie dawać możliwość podjęcia studiów. Mowa tu o uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kto zatem zalicza się do tego grona? Mowa o uczniach:z niepełnosprawnościami,niedostosowani społecznie,zagrożeni niedostosowaniem społecznym,z zaburzeniami zachowania lub emocji,ze szczególnymi uzdolnieniami,ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,z chorobami przewlekłymi,w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej,z niepowodzeniami edukacyjnymi,zaniedbani środowiskowo (w związki z ich sytuacją bytową, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi), jak równieżz trudnościami adaptacyjnymi (wynikającymi z różnic kulturowych lub ze zmiany środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą). Zniesienie barier ma być szansą dla młodego pokoleniaAutorzy petycji uważają, iż zniesienie lub złagodzenie barier maturalnych dla osób z trudnościami, może przyczynić się do pełniejszego wykorzystania talentów drzemiących w młodym pokoleniu.
Jak podaje portal info.pl, dane z ostatnich dziesięciu lat pokazują bowiem wyraźnie, iż uczniowie z dysleksją, dyskalkulią, ADHD, dysgrafią, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ograniczeniami ruchowymi czy innymi specjalnymi potrzebami - mają niższą zdawalność matury niż ich rówieśnicy, pomimo coraz powszechniejszych dostosowań egzaminacyjnych. Tu potrzeba realnych zmian, a jedną z nich ma być właśnie zniesienie obowiązkowego egzaminu maturalnego jako niezbędnego warunku rekrutacji na studia wyższe dla osób ze specjalnymi potrzebami.