AFIR 2025: Polska nie zdąży z budową stacji ładowania. Raport PSNM

enerad.pl 1 dzień temu

Polska daleko od realizacji celów AFIR

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) opublikowało najnowsze wydanie „Licznika AFIR”. Dokument prezentuje aktualny stan realizacji obowiązków wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Jak podkreśla PSNM, do pierwszego terminu realizacji celów pozostało tylko 8 miesięcy, a Polska osiągnęła jedynie 13% wymaganego poziomu dla infrastruktury wzdłuż bazowej sieci TEN-T dla samochodów osobowych i dostawczych.

Stan realizacji infrastruktury dla pojazdów ciężkich

W zakresie rozbudowy stref ładowania dla pojazdów ciężarowych (eHDV) poziom realizacji celów wynosi w Polsce przez cały czas 0%. Ogólnodostępne punkty ładowania dla elektrycznych ciężarówek funkcjonują w tej chwili w zaledwie trzech lokalizacjach, rozmieszczonych zbyt daleko od siebie, by spełniać wymogi AFIR.

PSNM wskazuje, iż sytuacja powinna poprawić się dzięki dwóm nowym programom wsparcia NFOŚiGW, które wystartowały 31 marca 2025 roku. Ich łączny budżet to 4 mld euro, co ma umożliwić budowę kilkuset nowych punktów ładowania wysokiej mocy oraz przyłączy energetycznych.

Zapas mocy infrastruktury ładowania

W zakresie mocy wyjściowej stacji ładowania, Polska osiąga znacznie lepsze wyniki. Według „Licznika AFIR”, aktualny poziom realizacji obowiązku wynosi:

  • 175% dla 2025 roku (przy wymaganej mocy 228088 kW),
  • 96% dla 2027 roku (wymagana moc 414474 kW),
  • 37% dla 2030 roku (wymagana moc 1083874 kW),
  • 13% dla 2035 roku (wymagana moc 3171632 kW).

PSNM zaznacza jednak, iż tak wysoki poziom realizacji obowiązków nie wynika z dynamicznej rozbudowy infrastruktury, ale ze stosunkowo niewielkiej liczby samochodów elektrycznych w Polsce.

Rozmieszczenie stref ładowania wzdłuż sieci TEN-T

Obowiązki w zakresie liczby stref ładowania spełniających wymagania AFIR realizowane są w następującym stopniu:

Perspektywy na przyszłość

Jak podkreślają eksperci PSNM, realizacja wymagań AFIR na 2025 rok jest już praktycznie niemożliwa. Jednak dzięki odpowiedniej koordynacji programów wsparcia oraz usprawnieniu procedur przyłączeniowych, Polska ma szansę znacząco przybliżyć się do realizacji celów wyznaczonych na lata 2027 i 2030.

Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM, wskazuje:

„Warto mieć na uwadze, iż choćby obecny, niski poziom realizacji obowiązków AFIR nie oznacza, iż kierowcy samochodów elektrycznych podróżujący w Polsce po autostradach i drogach szybkiego ruchu nie mają możliwości ładowania swoich pojazdów”.

Według danych PSNM, na koniec marca 2025 roku liczba ogólnodostępnych punktów ładowania wzdłuż polskich odcinków sieci TEN-T wynosiła ponad 930, co oznacza wzrost o 37% rok do roku.

Zobacz również:

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), oprac. własne.

Idź do oryginalnego materiału