7 lat oczekiwania. Przejście podziemne przy ulicy Sowinieckiej w Mosinie gotowe

3 miesięcy temu

Gmina Mosina zakończyła remont przejścia podziemnego dla pieszych pod torami kolejowymi przy ul. Sowinieckiej w Mosinie. Remont trwał 7 lat i towarzyszyły mu liczne perypetie, głównie związane z ustaleniem właściciela obiektu. Wiemy już ile dokładnie kosztował i kto za niego zapłacił.

Zakończył się remont przejścia podziemnego pod torami kolejowymi w Mosinie

Modernizacja podziemnego przejścia dla pieszych zakończyła się pod koniec maja br. Dokonano wówczas odbioru prac, w ramach których wykonano m.in. nowe schody, nałożono tynk, naprawiono poręcze i balustrady. W ramach inwestycji robotnicy wykonali również instalację oświetleniową i zbudowali odprowadzenie wody. Od teraz, w tunelu znajdują się też oznaczenia dla osób niepełnosprawnych i monitoring.

Zamknięte w 2017 r. ze względu na zły stan techniczny

– „Brak tam oświetlenia, nie wspominając już o dziurach i wyrwach w schodach i płytkach i czyhającym niebezpieczeństwie” – informowała kilka lat temu Czytelniczka GMP.

Przejście podziemne w ciągu ul. Sowinieckiej zostało zamknięte w 2017 roku ze względu na bardzo zły stan techniczny. – Podjęcie szybkiego remontu uniemożliwiła przedłużająca się procedura związana z własnością gruntu, na którym się znajduje, a co za tym idzie, jednostki odpowiedzialnej za jego wykonanie – poinformował mosiński magistrat. – To działki należące do Skarbu Państwa, w użytkowaniu wieczystym PKP PLK i w nieznacznej części do Gminy Mosiny – czytamy na stronie urzędu.

Obiekt zlokalizowany pod linią kolejową Wrocław – Poznań został wybudowany na przełomie 1986–1987 roku. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w projektach modernizacji linii kolejowej nie uwzględniły remontu przejścia dla pieszych, pomimo, iż obiekt jest nierozerwalnie związany z linią kolejową i przejazdem kolejowym – jako przejście podziemne dla pieszych stanowiące jego integralną część (2010 rok).

Biurokratyczny ping-pong

Jak informowaliśmy w artykule „Decyzyjny ping-pong” w wyniku zawirowań w sprawie ustalenia zarządcy obiektu, mieszkańcy przez długie lata nie mogli korzystać z tunelu. W urzędzie brakowało jakiejkolwiek dokumentacji na ten temat. Z racji, iż Gmina Mosina nie poczuwała się do zarządzania obiektem, a co za tym idzie, przeprowadzania niezbędnych napraw, w lipcu 2016 r. podjęła czynności celem ustalenia właściciela obiektu. Organ nadzoru budowlanego wskazywał gminę jako podmiot zarządzający, a po odwołaniu się od tej decyzji przez Gminę – Wojewódzki Inspektorat Budowlany oraz Główny Inspektorat Budowlany wskazywał na Zarząd Dróg Powiatowych. Natomiast ZDP nie poczuwał się do bycia odpowiedzialnym za przejście, dlatego się odwołał i wygrał w tej sprawie w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym, a następnie Naczelnym Sądzie Administracyjnym.

Pomimo tego, Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Poznaniu dwukrotnie wydał decyzję, która nakazywała gminie doprowadzenie przejścia do użyteczności. Wcześniej ówczesny burmistrz Przemysław Mieloch nieskutecznie odwoływał się od decyzji inspektoratu.

„Dlaczego Gmina ma płacić za modernizację nie swojego obiektu?”

Warto zaznaczyć, iż remont przejścia przez wiele lat oddalany był w czasie w wyniku biurokratycznych przepychanek i ustalenia podmiotu odpowiedzialnego za jego stan. W międzyczasie pojawiły się jednak pytania: czy Gmina powinna remontować nie swój obiekt? – Oby fakt przejęcia tunelu na siłę, nie odbił się w przyszłości czkawką – podsumował jeden z naszych Czytelników. – Czy asygnowanie z budżetu kilkuset tysięcy złotych zł na remont budowli, która nie do końca jest własnością Gminy, jest działaniem racjonalnym? – pytał na forum gazety inny mieszkaniec.

Jak tłumaczył wówczas były już radny, Jan Marciniak: – Co do wydatkowania środków z naszego budżetu też miałem wątpliwości. Stałem na stanowisku, aby na bazie porozumienia (Skarb Państwa – Powiat – Gmina) remont wykonać i podzielić się kosztami. Burmistrz [Dominik Michalak – przyp.red.] chcąc mieć pewność, czy z naszego budżetu możemy wydatkować środki, zwrócił się do Regionalnej Izby Obrachunkowej – informował radny Jan Marciniak.

Obiekt ułatwiający życie mieszkańcom

Przejście podziemne na Sowinieckiej, w wyniku fatalnego stanu technicznego i zagrożenia dla poruszających się tam osób, zamknięte było przez 7 lat. Wzmożony ruch pociągów na linii kolejowej E59 (od 1 stycznia 2024 roku wzrosła liczba połączeń), pod którą przebiega tunel, powoduje częste zamykanie rogatek. O ile dla kierowców oznacza to przymusową przerwę, o tyle dla pieszych, którzy tuż obok mają do dyspozycji tunel, oczekiwanie na otwarcie szlabanów stanowiło powód do frustracji.

Ostateczne decyzje

Ostatecznie, wykonanie modernizacji związane było z decyzją Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Poznaniu, który nałożył obowiązek wykonania remontu i usunięcia nieprawidłowości przejścia przez Gminę Mosina. Następnie Regionalna Izba Obrachunkowa wydała opinię w sprawie możliwości finansowania remontu przejścia podziemnego z gminnego budżetu. Zgodnie z informacjami zawartymi w księgach wieczystych, działki gruntu na których znajduje się przejście podziemne, należy jedynie w małej części (schody od strony centrum) do Gminy Mosina, a pozostałe są własnością Skarbu Państwa i w użytkowaniu wieczystym PKP PLK.

Koszty remontu

Rok wcześniej burmistrz poinformował o zmianach, jakie radni powiatowi wprowadzili do budżetu, dzięki czemu można było znaleźć dofinansowanie do remontu. – Radni powiatowi uchwalili zmianę budżetową, która daje potężne wsparcie w zakresie realizacji remontu przejścia podziemnego w ciągu ulicy Sowinieckiej – informował we wrześniu ub.r. burmistrz Dominik Michalak. – Gmina Mosina otrzyma na ten cel maksymalnie 400 000 złotych (w podziale 50/50) – dodawał burmistrz.

Ostatecznie, po wielu latach batalii administracyjno-sądowych udało się dokonać remontu, którego koszt (po uwzględnieniu dodatkowych prac) wyniósł 658 778 zł z czego 50% pokrycie zagwarantował Powiat Poznański.

Zmodernizowane przejście podziemne pod torami kolejowymi – ulica Sowiniecka w Mosinie

Przejście pod torami przy ulicy Sowinieckiej (archiwum)

Przejście pod torami, ul. Sowiniecka w Mosinie (archiwum)

Projekt modernizacji przejścia podziemnego przy ulicy Sowinieckiej w Mosinie

Post 7 lat oczekiwania. Przejście podziemne przy ulicy Sowinieckiej w Mosinie gotowe pojawił się poraz pierwszy w Gazeta Mosińsko-Puszczykowska.

Idź do oryginalnego materiału