Komunikacja miejska stanowi istotną część miejskiej infrastruktury. Dla wielu mieszkańców to codzienny środek transportu do pracy lub szkoły. Przy okazji opcja ta jest bardziej przyjazna środowisku. Zniesienie opłat za korzystanie z niej wydaje się zatem zasadne, ale kryje się za tym jeden duży problem: koszty dla miasta. Jak darmowa komunikacja miejska wpłynęła po tym względem przez ostatnie pięć lat na Szczecinek?
REKLAMA
Zobacz wideo Czego Polacy nie lubią w komunikacji miejskiej?
Czy w Szczecinku komunikacja miejska jest darmowa? Burmistrz Szczecinka mówi o zmianach w mieście
Bezpłatna komunikacja miejska w Szczecinku funkcjonuje od 1 września 2019 roku, przy czym miasto wykupuje w Spółce Komunikacji Miejskiej usługi w postaci przewozów na terenie miasta od 2018 roku. Burmistrz Szczecinka Jerzy Hardie-Douglas stwierdził jednak, iż sytuacja z tym związana wymaga wprowadzenia zmian. Z tego względu przygotował list-ankietę, zwracając się do mieszkańców z prośbą o wyrażenie zdania. najważniejsze przy tym są koszty. Jak informuje burmistrz w swoim liście, w 2018 roku, czyli ostatnim roku biletowania przejazdów, koszt transportu publicznego wyniósł około 7,5 mln zł, z czego rekompensata miasta dla spółki to 2,26 mln. W 2024 roku sama rekompensata wzrosła do 9,3 mln zł. Koszt utrzymania całej KM (wliczając w to koszty statków i rowerów) wzrósł z 6,5 mln zł w 2017 roku do 12,1 mln zł w 2024 roku.
Trzeba sobie otwarcie powiedzieć, iż miasta nie stać na taką 'rozrzutność'
- stwierdza Hardie-Douglas w swoim liście. Ponadto burmistrz zwrócił uwagę na fakt, iż każdy mieszkaniec płacący w Szczecinku podatki i tak dokłada do darmowej komunikacji miejskiej 400 zł rocznie. "Fundują" tym samym bezpłatne przejazdy setkom osób przyjezdnych, które odprowadzają swoje podatki gdzie indziej. Mając to na uwadze, burmistrz Szczecinka zaprezentował trzy rozwiązania.
Komunikacja Miejska w Szczecinku przejdzie zmiany? Mieszkańcy mogą zabrać głos w tej sprawie
Pierwsza opcja w ankiecie przygotowanej dla mieszkańców Szczecinka to pozostawienie bezpłatnej komunikacji bez zmian. Niestety wiązałoby się to ze zmniejszeniem częstotliwości kursów i brakiem rozbudowy tras. Opcja druga to powrót do rozwiązań z 2018 roku. Opłaty zostałyby przywrócone z zachowaniem biletów ulgowych dla seniorów, dzieci i młodzieży, możliwości wykupu biletów abonamentowych itd. To pozwoliłoby na wzrost częstotliwości kursów i wydłużenie tras, ale wymagałoby zarazem korygowania cen biletów co roku i ich podwyższania. Trzecia opcja to rozwiązanie poniekąd pośrednie. Opłaty zostałyby przywrócone, ale na mniejszą skalę, a przez trzy lata obowiązywałaby sztywna cena biletów dla posiadaczy karty mieszkańca.
Zobacz też: Kolejne polskie miasto planuje darmową komunikację. To opcja nie dla wszystkich. Postawiono warunek
Ankietę ze szczegółowym opisem wszystkich trzech opcji można znaleźć pod tym linkiem. Urząd Miasta Szczecinek informuje, iż mieszkańcy mogą udzielać odpowiedzi do 14 lutego 2025 roku.
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.