Mimo zmiany globalnych trendów i mniejszej presji regulacyjnej firmy nie wycofują się z działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Z raportu „2025 C-suite Sustainability Report: The next wave of business value”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte wynika, iż 83 proc. organizacji zwiększyło nieco lub znacznie nakłady na inwestycje w obszarze ESG, a dwie trzecie dostrzega wzrost swoich przychodów w wyniku podjętych działań.
Coraz wyraźniejszą rolę w realizacji celów klimatycznych odgrywa technologia – już 8 na 10 przedstawicieli kadry zarządzającej deklaruje, iż ich przedsiębiorstwa wykorzystują sztuczną inteligencję do ulepszenia transformacji.
Raport „Deloitte Global C-Suite Sustainability Report 2025” powstał na podstawie badania przeprowadzonego w maju i czerwcu 2025 roku. Objęło ono 2 106 przedstawicieli kadry zarządzającej z 27 państw świata, reprezentujących różne sektory gospodarki. Celem było sprawdzenie, jak liderzy podchodzą w tej chwili do zagadnienia zrównoważonego rozwoju oraz w jaki sposób integrują ją z długofalową strategią biznesową
Zrównoważony rozwój coraz ważniejszy
Raport „Deloitte Global C-Suite Sustainability Report 2025” powstał na podstawie badania przeprowadzonego w maju i czerwcu 2025 roku. Objęło ono 2 106 przedstawicieli kadry zarządzającej z 27 państw świata, reprezentujących różne sektory gospodarki. Celem było sprawdzenie, jak liderzy podchodzą w tej chwili do zagadnienia zrównoważonego rozwoju oraz w jaki sposób integrują ją z długofalową strategią biznesową.
Rośnie znaczenie kwestii klimatycznych w podejściu strategicznym firm. W tej edycji badania zrównoważony rozwój znalazł się na pierwszym miejscu listy wyzwań postrzeganych przez organizacje jako najpilniejsze w perspektywie najbliższego roku. W dalszej kolejności liderzy wymieniali m.in. wdrażanie nowych technologii i innowacji (44 proc. wskazań), następnie sytuację gospodarczą (38 proc.) i niestabilność geopolityczną (34 proc.).
Dalsza część tekstu jest pod wywiadem z prof. Aleksandrą Przegalińską, Akademia Leona Koźmińskiego
Wzrost znaczenia zagadnień klimatycznych jest widoczny w skali podejmowanych inwestycji. W ciągu roku 69 proc. przedsiębiorstw zwiększyło wydatki w obszarze ESG w umiarkowanym zakresie, czyli od 6 do 19 proc. Z kolei 14 proc. zdecydowało się na znaczny wzrost nakładów (>20 proc.). Wśród największych organizacji, osiągających roczne przychody powyżej 10 mld dolarów, aż 22 proc. podniosło nakłady na ESG o ponad jedną piątą.
– Zrównoważony rozwój jest jednym z priorytetów zarządów, co odzwierciedla trwałą zmianę w sposobie myślenia o biznesie. Dla wielu organizacji kwestie środowiskowe i społeczne przestają być wyłącznie wyrazem odpowiedzialności stając się fundamentem decyzji inwestycyjnych. Coraz częściej obserwujemy gotowość firm do angażowania znaczących zasobów w działania ESG, choćby w warunkach niepewności gospodarczej, inflacji czy napięć geopolitycznych. W tym kontekście inicjatywy prośrodowiskowe nie są postrzegane jako ograniczenie, ale element strategii wzrostu, który pozwala na budowanie przewagi konkurencyjnej – podkreśla Julia Patorska, partnerka, liderka portfolio Sustainabilty & Climate w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte.
Transformacja jako element budowania odporności biznesu
Przedsiębiorstwa aktywnie dostosowują swoje plany działania i włączają do nich cele zrównoważonego rozwoju. Przy czym 40 proc. z nich deklaruje, iż transformacja modelu biznesowego w odpowiedzi na zmiany klimatu stanowi centralny element ich strategii (spadek o 5 p.p. r/r). Z kolei 39 proc., o 4 p.p. więcej r/r, wzrósł odsetek organizacji, które integrują działania ESG w całej strukturze firmy, bez bezpośredniego wpływu na ich działania operacyjne. Natomiast tylko 6 proc. respondentów ogranicza się do działań nastawionych wyłącznie na zgodność z przepisami.
– Przedsiębiorstwa, które włączają zrównoważony rozwój do swojej strategii operacyjnej, zyskują większą zdolność do identyfikowania ryzyk klimatycznych i społeczno-gospodarczych oraz możliwość szybszego reagowania na nie. Rośnie liczba firm, które dostrzegają już konkretne efekty takiego podejścia. Dwie trzecie przedstawicieli kadry zarządzającej deklaruje pozytywny wpływ działań prośrodowiskowych na przychody organizacji, 60 proc. obserwuje poprawę wizerunku, a 55 proc. wskazuje na redukcję kosztów. Osiągnięcie takich rezultatów wymaga jednak świadomego i konsekwentnego przywództwa na poziomie C-suite, zdolnego do łączenia celów klimatycznych, technologicznych i finansowych w jedną, spójną wizję transformacji – komentuje Dorota Cudna-Sławińska, partnerka, liderka portfolio Strategy w Polsce i w Europie Środkowej.
Mimo, iż zrównoważony rozwój coraz częściej zajmuje centralne miejsce w strategiach firm, to w porównaniu z rokiem ubiegłym spadł odsetek osób deklarujących realizację szerokiego zakresu inicjatyw prośrodowiskowych. Mniej organizacji wiąże wynagrodzenia kadry zarządzającej z wynikami ESG (spadek z 43 do 36 proc.), mniej też wymaga od dostawców spełniania konkretnych kryteriów zrównoważonego rozwoju (spadek z 47 do 38 proc.). Spadki dotyczą także takich obszarów, jak wdrażanie rozwiązań technologicznych (z 50 do 46 proc.) czy stosowanie materiałów bardziej przyjaznych środowisku (z 51 do 45 proc.).
Nowe technologie wspierają cele klimatyczne
Wśród firm, które podejmują działania na rzecz klimatu, coraz większą rolę odgrywają nowoczesne technologie, w tym sztuczna inteligencja. Już 81 proc. organizacji wykorzystuje AI do wspierania realizacji celów środowiskowych poprzez modelowanie ryzyk, redukcję emisji, projektowanie ekologicznych produktów i usprawnianie procesów. 65 proc. wykorzystuje sztuczną inteligencję do zwiększania efektywności i redukcji emisji operacyjnych, 58 proc. używa jej do monitorowania danych i raportowania, 53 proc. stosuje ją do modelowania scenariuszy i ograniczania ryzyk, a 52 proc. rozwija dzięki niej nowe, bardziej zrównoważone produkty i usługi.
Trudności we wdrożeniach
Choć inwestycje w obszar ESG rosną, wiele firm wciąż mierzy się z barierami, które utrudniają skuteczne wprowadzanie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Co istotne, największe przeszkody w realizacji strategii nie mają dziś charakteru finansowego. Koszty działań proekologicznych (11 proc.) znalazły się wraz z brakiem wsparcia regulacyjnego (13 proc.) dopiero na końcu listy wyzwań.
O wiele większym problemem okazuje się trudność w mierzeniu rzeczywistego wpływu środowiskowego podejmowanych działań – wskazało ją 22 proc. ankietowanych ze stanowisk C-level. Podobny odsetek liderów zwraca uwagę na presję związaną z krótkoterminowymi oczekiwaniami inwestorów i udziałowców (21 proc.) oraz brak dostępu do zrównoważonych rozwiązań i surowców (21 proc.). Wysoko wśród barier wymieniane były również konflikty między celami operacyjnymi a działaniami prośrodowiskowymi (18 proc.) oraz obawy, iż zajęcie jednoznacznego stanowiska w kwestiach ESG może zniechęcić klientów lub pracowników (18 proc.).
Źródło: Deloitte
To też może Cię zainteresować:
Prof. Aleksandra Przegalińska: Podpisałam Oświadczenie w sprawie superinteligencji

3 godzin temu














