Półki sklepowe w polskich supermarketach uginają się od produktów w opakowaniach z tworzyw sztucznych. Jednak prawie połowę z nich można by wyeliminować i zastąpić ekologicznymi alternatywami.
– Tylko w 2022 roku na świecie wyprodukowano ponad 400 milionów ton plastiku. Z drugiej strony brakuje globalnych i lokalnych systemów pozwalających na efektywne zagospodarowanie odpadów zawierających tworzywa sztuczne. Skutkiem tego jest ogromne zanieczyszczenie środowiska, ponieważ plastik stanowi około 80% odpadów morskich – według UNEP rocznie aż 9 milionów ton plastikowych odpadów trafia do oceanów, co odpowiada za śmierć wielu gatunków morskich i degradację ekosystemów – mówi Maria Andrzejewska, dyrektor generalna UNEP/GRID-Warszawa.
40 proc. opakowań z plastiku można zastąpić
Jak wynika z badania „Material Change Index”, przeprowadzonego przez Retail Economics na zlecenie DS Smith, 62 proc. opakowań żywności i napojów w sklepach wielkopowierzchniowych w Polsce zawiera tworzywa sztuczne. Zgodnie z analizą ekspertów 40 proc. plastiku można zastąpić przez opakowania wykonane z bardziej zrównoważonych materiałów.
Oznacza to, iż rocznie w Polsce w samych supermarketach pojawia się do 14,7 miliarda niepotrzebnych sztuk plastiku, który jest najczęściej spotykanym materiałem opakowaniowym w polskich sklepach. W tworzywa sztuczne pakowane są produkty mleczne (83 proc.), mięsa i ryby (80 proc.), napoje bezalkoholowe (77 proc.) oraz pieczywo, ryż i produkty zbożowe (76 proc.).
Jak zastąpić plastik na półkach polskich sklepów?
Częścią badania „Material Change Index” była ankieta przeprowadzona wśród producentów i sprzedawców detalicznych żywności. Prawie wszyscy respondenci (98 proc.) potwierdzili, iż ich firmy zobowiązały się do zmniejszenia liczby opakowań z tworzyw sztucznych. Jednak spośród badanych polskich firm z branży spożywczej tylko jedna piąta (22 proc.) planuje podjąć jakiekolwiek działania w celu wprowadzenia zmian w zakresie opakowań w ciągu najbliższego roku.
W tej chwili plastik stanowi aż 54 proc. wszystkich materiałów opakowaniowych w polskich supermarketach.
– Firmy spożywcze są zaangażowane w zastępowanie plastikowych opakowań tymi, które wykonane są z innych materiałów, niemniej jest to długotrwały proces, wspierany legislacją i budową nowych nawyków zakupowych. Aby osiągnąć cele, potrzebujemy globalnych rozwiązań, innowacji i technologii – mówi Katarzyna Kala-Kowalska, Prezes Zarządu DS Smith Polska.
DS Smith szacuje, iż Polsce w przypadku 81% opakowań ze zbędnym plastikiem, jego udział może być znacząco zmniejszony lub całkowicie wyeliminowany. W wielu przypadkach alternatywą może być zastosowanie zrównoważonych opakowań np. na bazie tektury falistej.
– Te alternatywy są nie tylko bardziej przyjazne dla środowiska, ale także odpowiadają na oczekiwania konsumentów, którzy coraz częściej preferują tego rodzaju produkty. – komentuje dr inż. Agnieszka Sznyk, Prezes INNOWO, Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju.
Zielona Gmina. Czytaj za darmo w internecie!