Wzrost udziału aut elektrycznych, ale tempo spowolniło
W lutym 2025 roku udział pojazdów elektrycznych (EV) w niemieckim rynku wyniósł 27,3%, z czego 17,7% to samochody w pełni elektryczne (BEV), a 9,6% stanowiły hybrydy plug-in (PHEV). Dla porównania, w lutym 2024 roku udział wynosił 19,3%, w tym 12,6% BEV i 6,7% PHEV.

Wzrost udziału BEV na przestrzeni dwóch lat (z 15,7% w 2023 do 17,7% w 2025) wskazuje na wolniejsze tempo transformacji. Nagłe zakończenie dopłat do aut elektrycznych w grudniu 2023 roku wpłynęło na sprzedaż w początkowym okresie 2024 roku. W związku z tym Niemcy nie są już priorytetowym rynkiem dla producentów, którzy wolą sprzedawać auta w krajach z lepszymi systemami wsparcia.
Volkswagen dominuje w rankingu sprzedaży BEV, Tesla w odwrocie
Volkswagen zdominował lutowy ranking sprzedaży aut elektrycznych w Niemczech. Liderem pozostał Volkswagen ID.7 z wynikiem 2 971 sprzedanych egzemplarzy. Na drugim miejscu uplasował się Volkswagen ID.4/ID.5 (2 507 sztuk), a trzecie miejsce zajął ID.3 (2 008 sztuk).
Miejsca 4–6 zajęły inne modele grupy Volkswagen: Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron i Cupra Born. Wśród nowych modeli na rynku wyróżniły się:
- Audi A6 e-tron (704 sztuki, 16. miejsce),
- Renault 5 (656 sztuk, 17. miejsce).

Dopiero siódme miejsce zajęła Tesla, której sprzedaż w Niemczech systematycznie spada. Marka Elona Muska jeszcze niedawno cieszyła się dużą popularnością, ale w tej chwili traci zainteresowanie niemieckich klientów. Wpływ na to ma nie tylko rosnąca konkurencja ze strony europejskich i chińskich producentów, ale także coraz większe zaangażowanie Tesli w niemiecką politykę. Kontrowersyjne wypowiedzi i działania Elona Muska, takie jak wsparcie dla protestów przeciwko polityce rządu w zakresie transformacji energetycznej, zniechęciły wielu konsumentów.
Spadek popularności Tesli w Niemczech wpisuje się w globalny trend. Firma traci dominację na rynku samochodów elektrycznych, co było widoczne już w styczniu 2025 roku. Wówczas Tesla została wyprzedzona przez chińskich gigantów – BYD i Geely, którzy zdominowali światowy rynek EV. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj: Tesla traci dominację – BYD i Geely rządzą rynkiem EV w styczniu 2025.
Spadek sprzedaży Fiata 500 i możliwe zmiany w strategii Stellantis
Fiat 500, który w 2022 i 2023 roku był w czołówce sprzedaży, od grudnia 2023 roku traci na znaczeniu. Nagłe zakończenie dopłat sprawiło, iż model ten stał się mniej atrakcyjny cenowo. Stellantis może teraz skupić się na nowych modelach, takich jak Fiat Grande Panda, który pojawił się w rejestrach lutowych, ale jeszcze nie trafił do masowej sprzedaży.
Volkswagen Group liderem rynku EV
Volkswagen Group umocnił swoją pozycję lidera, zdobywając 46,3% rynku aut elektrycznych w ostatnich trzech miesiącach. To wzrost o 3,4% w porównaniu z wcześniejszym okresem (wrzesień-listopad 2024).
Pozostałe wyniki:
- BMW Group zajmuje drugie miejsce z 13,1% udziału (-2% względem poprzedniego okresu),
- Mercedes Group spadł na 8,2% (-3,4%),
- Renault Group zyskało 2,6% (obecnie 4,4%), głównie dzięki wzrostowi sprzedaży Dacii Spring i Renault 5.
Niemiecka gospodarka w recesji. Jak wpłynie to na rynek EV?
Rynek motoryzacyjny odzwierciedla kondycję niemieckiej gospodarki. W IV kwartale 2024 roku PKB Niemiec spadło o 0,2% rok do roku – to szósty kolejny miesiąc recesji. Inflacja utrzymuje się na poziomie 2,3%, a stopy procentowe Europejskiego Banku Centralnego wynoszą 2,65%.
Dodatkowo Unia Europejska złagodziła normy emisji CO₂ dla flot producentów na 2025 rok, co może spowolnić przechodzenie na elektromobilność. Niemcy, bez dopłat do BEV, mogą nie być priorytetowym rynkiem dla producentów, którzy skoncentrują się na krajach z lepszymi warunkami sprzedaży.
Źródło: cleantechnica.com