Szacunkowe przychody Polski ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu EU ETS wyniosą około 20,5 mld zł w 2026 roku – wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. W kolejnych latach spodziewany jest lekki spadek wpływów – do 18,4 mld zł w 2027 r.
Jak zmienią się przychody z EU ETS?
Z danych zawartych w OSR wynika, iż w latach 2026–2030 Polska może uzyskać z tytułu sprzedaży uprawnień do emisji łącznie dodatkowo blisko 16 mld zł w ramach Krajowego systemu wdrażania Funduszu Modernizacyjnego. To efekt sprzedaży ponad 65,7 mln uprawnień, jakie nasz kraj otrzymał z puli przeznaczonej dla 13 państw-beneficjentów tego funduszu.
Prognozy przychodów ze sprzedaży uprawnień przedstawiają się następująco:
- 2026 r. – ok. 20,5 mld zł
- 2027 r. – ok. 18,4 mld zł
- 2028 r. – ok. 18,8 mld zł
- 2029 r. – ok. 19,4 mld zł
- 2030 r. – ok. 18,4 mld zł
[tutaj przydałaby się tabela pokazująca prognozowane przychody w latach 2026–2030]
Nowe zasady: całość środków na cele klimatyczne
Projektowana ustawa ma dostosować polskie przepisy do pakietu „Fit for 55”. Najważniejsza zmiana dotyczy sposobu wydatkowania środków – 100 proc. wpływów ze sprzedaży uprawnień ma trafiać na cele klimatyczne (dotychczas obowiązek dotyczył połowy przychodów).
Wprowadzony zostanie też mechanizm stopniowej redukcji bezpłatnych uprawnień dla instalacji produkujących towary objęte unijnym mechanizmem CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).
Transport morski i lotnictwo w systemie ETS
Nowelizacja rozszerza system EU ETS o transport morski. Przez pierwsze dwa lata będą jednak obowiązywać zasady przejściowe:
- rozliczenie 40 proc. emisji za 2024 r.
- rozliczenie 70 proc. emisji za 2025 r.
Zmiany obejmą także operatorów lotniczych. W projekcie przewidziano procedurę składania wniosków o przydział uprawnień z dodatkowej puli, jeżeli operator korzysta z kwalifikujących się zrównoważonych paliw lotniczych.
Bilans dla finansów publicznych
Choć do 2030 r. saldo wpływów i wydatków państwa związanych z systemem ETS ma być dodatnie, to w dłuższym okresie (2026–2035) oszacowano je na ok. -4,5 mld zł. Ujemne wartości pojawią się od 2031 r., kiedy deficyt wyniesie ok. 4 mld zł. W 2035 r. ma to być już tylko -41 mln zł.
Zobacz również:- Konsultacje KE w sprawie zasad pomocy publicznej w systemie EU ETS – zaproszenie do udziału
- PGE apeluje o reformę ETS: bezpieczeństwo, konkurencyjność, stabilne ceny
- ETS 2 – impuls do transformacji czy ryzyko społeczne? Apel branży o utrzymanie kierunku i ochronę konsumentów
Źródło: PAP