Od 30 maja 2025 r. do 30 czerwca 2029 r. potrwa nabór wniosków w ogłoszonym przez NFOŚiGW programie dofinansowań do zakupu lub leasingu zeroemisyjnych ciężarówek. Ze wsparcia mogą skorzystać przedsiębiorcy. W budżecie programu są 2 mld zł.
Uruchomiony przez NFOŚiGW program jest elementem transformacji sektora transportu ciężkiego w Polsce i ma przyczynić się m.in. do poprawy jakości powietrza. Ponad to, jak podkreślał Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW, dofinansowanie do zakupu i leasingu zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, podobnie jak wprowadzony w marcu br. system wsparcia dla rozwoju infrastruktury sieciowej i ładowania pojazdów ciężkich, pozwoli na realizację celów wskazanych w unijnym rozporządzeniu AFIR dotyczącym rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Dofinansowanie na zeroemisyjne ciężarówki
Ogłoszony 30 maja nabór wniosków dotyczy zakupu i leasingu zeroemisyjnych samochodów dostawczych i ciężarowych kategorii N2 i N3. To pojazdy, które wykorzystują do napędu wyłącznie energię elektryczną w akumulatorach ładowanych zewnętrznie, energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.
Beneficjentami programu mogą zostać przedsiębiorcy. Jeden wnioskodawca może złożyć więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie. Wartość wnioskowanego dofinansowania przez jednego wnioskodawcę wraz z przedsiębiorstwami powiązanymi nie może przekroczyć 15% budżetu określonego dla naboru.
Dotacje będą przyznawane do różnicy ceny między zakupem referencyjnego pojazdu spalinowego a zeroemisyjnego, w przypadku leasingu będą to dopłaty do opłaty wstępnej, ustalonej w umowie leasingu.
Sektor motoryzacji otrzyma ulgę od Brukseli? 3 lata więcej na redukcję emisji
Intensywność dofinansowania uzależniona jest od formy wsparcia.
Zakup pojazdu zeroemisyjnego:
- do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa
- do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa
- do 60% w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa
kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej, nie więcej niż:
- 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2;
- 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3.
Leasing pojazdu zeroemisyjnego:
- do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa
- do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa
- do 60% w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa
kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej, nie więcej niż:
- 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2 oraz nie więcej niż opłata wstępna;
- 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3 oraz nie więcej niż opłata wstępna.
Szczegółowe informacje o programie na stronie:
Rynek biogazu i biometanu. Czytaj za darmo w internecie!
zdjęcie: freepik