2 mld zł na zeroemisyjne ciężarówki

1 dzień temu

Od 30 maja 2025 r. do 30 czerwca 2029 r. potrwa nabór wniosków w ogłoszonym przez NFOŚiGW programie dofinansowań do zakupu lub leasingu zeroemisyjnych ciężarówek. Ze wsparcia mogą skorzystać przedsiębiorcy. W budżecie programu są 2 mld zł.

Uruchomiony przez NFOŚiGW program jest elementem transformacji sektora transportu ciężkiego w Polsce i ma przyczynić się m.in. do poprawy jakości powietrza. Ponad to, jak podkreślał Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW, dofinansowanie do zakupu i leasingu zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, podobnie jak wprowadzony w marcu br. system wsparcia dla rozwoju infrastruktury sieciowej i ładowania pojazdów ciężkich, pozwoli na realizację celów wskazanych w unijnym rozporządzeniu AFIR dotyczącym rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.

Dofinansowanie na zeroemisyjne ciężarówki

Ogłoszony 30 maja nabór wniosków dotyczy zakupu i leasingu zeroemisyjnych samochodów dostawczych i ciężarowych kategorii N2 i N3. To pojazdy, które wykorzystują do napędu wyłącznie energię elektryczną w akumulatorach ładowanych zewnętrznie, energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.

Beneficjentami programu mogą zostać przedsiębiorcy. Jeden wnioskodawca może złożyć więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie. Wartość wnioskowanego dofinansowania przez jednego wnioskodawcę wraz z przedsiębiorstwami powiązanymi nie może przekroczyć 15% budżetu określonego dla naboru.

Dotacje będą przyznawane do różnicy ceny między zakupem referencyjnego pojazdu spalinowego a zeroemisyjnego, w przypadku leasingu będą to dopłaty do opłaty wstępnej, ustalonej w umowie leasingu.

Sektor motoryzacji otrzyma ulgę od Brukseli? 3 lata więcej na redukcję emisji

Intensywność dofinansowania uzależniona jest od formy wsparcia.

Zakup pojazdu zeroemisyjnego:

  • do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa
  • do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa
  • do 60% w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa

kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej, nie więcej niż:

  • 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2;
  • 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3.

Leasing pojazdu zeroemisyjnego:

  • do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa
  • do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa
  • do 60% w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa

kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej, nie więcej niż:

  • 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2 oraz nie więcej niż opłata wstępna;
  • 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3 oraz nie więcej niż opłata wstępna.

Szczegółowe informacje o programie na stronie:

Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3 – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Portal Gov.pl

Rynek biogazu i biometanu. Czytaj za darmo w internecie!

zdjęcie: freepik

Idź do oryginalnego materiału