Ribera: Koszt bezczynności to 163 mld euro
Podczas konferencji prasowej, Wiceprzewodnicząca KE Teresa Ribera zwróciła uwagę na ekonomiczny wymiar zmian klimatycznych. Jak poinformowała:
„W ostatnich latach zidentyfikowaliśmy co najmniej 163 miliardy euro strat klimatycznych w Europie – tylko za okres 2021–2023.”
Jej zdaniem inwestowanie w zieloną transformację nie tylko wspiera rozwój, ale zapobiega kolejnym katastrofom i ich kosztom społecznym. Ribera podkreśliła, iż jasne regulacje i przewidywalność są najważniejsze dla inwestorów, a „agenda klimatyczna napędza inwestycje i dobrobyt”.
Hoekstra: Emisje spadły o 8% w ciągu roku
Komisarz ds. działań klimatycznych Wopke Hoekstra zaprezentował konkretne dane dotyczące postępów redukcji emisji:
„Między 2022 a 2023 rokiem odnotowaliśmy 8% spadek emisji gazów cieplarnianych. To potwierdzenie i przyspieszenie dotychczasowego trendu.”
Podkreślił także, iż unijny system ETS niemal o połowę ograniczył emisje od 2005 roku, co świadczy o skuteczności unijnych narzędzi rynkowych.
Hoekstra dodał, iż jeżeli państwa członkowskie w pełni wdrożą swoje plany, UE może osiągnąć redukcję emisji o 54% – czyli „zaledwie jeden punkt procentowy poniżej celu -55% do 2030 roku”.
ETS2 i Fundusz Społeczny – mechanizmy na nową dekadę
Wypowiedź Hoekstry zawierała również szczegóły dotyczące nowych rozwiązań politycznych:
„Nowy system ETS dla transportu drogowego i budynków (ETS2) zostanie niedługo uruchomiony. W jego kontekście szczególnie ważna będzie walka z ubóstwem energetycznym.”
Komisarz przypomniał, iż wpływy z EU ETS mogą być przeznaczane na inwestycje zgodne z KPEiK, a Fundusz Społeczny na rzecz Klimatu ma zapewnić pomoc gospodarstwom domowym i MŚP – zwłaszcza w sektorach objętych nowym systemem.
Jørgensen: Efektywność energetyczna przez cały czas zbyt niska
Komisarz ds. energii Ditte Jørgensen skupiła się na efektywności energetycznej – obszarze, który zdaniem KE wymaga największego postępu. Podała szczegółowe dane:
„Nasze zbiorcze działania przekładają się dziś na 8,1% efektywności energetycznej. W zeszłym roku było to zaledwie 5,8%. Mimo to przez cały czas daleko nam do celu 11,7% w 2030 roku.”
Zaznaczyła, iż planowane są nowe działania legislacyjne dotyczące elektryfikacji oraz ogrzewania i chłodzenia, które mają pomóc w zmniejszeniu tego dystansu: „Te inicjatywy ogłosimy jeszcze w tej kadencji.”
„Te końcowe KPEiK pokazują silniejsze dopasowanie do naszych celów klimatycznych i energetycznych niż ich wersje robocze. Ale ambicja na papierze musi przełożyć się na działania w terenie” – podsumował Hoekstra
Ocena ta potwierdza: UE nie tylko planuje, ale konsekwentnie wdraża transformację klimatyczną – choć przez cały czas z wyraźnymi lukami w niektórych obszarach, szczególnie w efektywności energetycznej.
Zobacz również:- UE na prostej drodze do 54% redukcji emisji do 2030. Polska musi dosłać dokumenty
- Komisja Europejska chce bezpieczniejszych i czystszych dróg – nowe przepisy dla pojazdów w UE
- Komisja Europejska proponuje większą elastyczność dla producentów samochodów w realizacji celów CO₂ na lata 2025–2027
Źródło: Komisja Europejska